Skip to main content

Ten wpis to baza, od której rekomenduje wystartować, jeśli chcesz budować stronę internetową.

Podstawowe elementy strony poznasz już za chwilę!

 

Dowiesz się między innymi:

  • Co warto wiedzieć, zanim zaczniemy tworzyć stronę internetową?
  • Jakie informacje powinna zawierać strona internetowa? 
  • Jak przygotować dobrze stronę główną?
  • Co zrobić, żeby zainteresować odbiorcę na stronie „O mnie”.
  • Jak przedstawić ofertę na podstronie, aby generowała nowych klientów i sprzedawała?

O tym wszystkim zaraz opowiem. Nie przedłużam wstępu, bo będzie sporo wiedzy do przyswojenia!

Od czego zacząć?

 

Od czego zacząć, zanim zaczniesz układać kafelki w WordPressie?

 

1. Indywidualne wymagania na stronie dla każdej branży

 

Strona internetowa dla każdej branży będzie inna, będzie zawierała różne elementy, dlatego do każdej warto podchodzić indywidualnie, od zera.

Nie powiem, że szablony są złe. Są ok pod warunkiem, że dopasujesz je skrupulatnie do klienta. Wgrywanie szablonu do WordPressa i zmiana tylko nagłówków nie jest moim zdaniem dobrym pomysłem, jeśli strona ma realizować określony dla danej marki cel. 

 

2. Strona musi mieć cel

 

Żeby wiedzieć, co strona powinna zawierać i co na niej umieścić, aby była spersonalizowaną witryną, a nie zwykłym szablonem wybranym z internetu, trzeba wiedzieć, jaki ta strona ma cel. 

Czy jest to sprzedaż, generowanie klientów, przekierowanie w inne miejsce w sieci, a może jeszcze coś innego?

Zaplanuj, jak przeprowadzisz klienta na stronie za rękę i na jakie elementy przede wszystkim położysz nacisk.

 

3. Przed stworzeniem strony wypisz:

 

a) Główne założenia

Zacznij od stworzenia głównych założeń strony internetowej.

– Jak marka ma być na niej odbierana?

– Co chcesz przede wszystkim na niej pokazać?

Burza mózgów nad kartką świetnie się sprawdza. 

Na małych karteczkach wypisz skojarzenia związane z marką i stroną internetową. To będzie super bazą na start. Dzięki niej wiesz, co na tej stronie ma się znaleźć.

 

b) Grupa docelowa 

Nie ma skutecznego marketingu bez dobrego określenia grupy docelowej. To samo dotyczy strony internetowej.

Tworząc stronę internetową, robimy ją dla grupy docelowej, więc w tym przypadku błędem jest, gdy jej nie znamy.

Jeśli klient nie ma jej na tym etapie określonej grupy docelowej, to trzeba to zmienić! Zrób dla niego porządną analizę grupy docelowej. 

Podejdź strategicznie do tematu, żeby strona skutecznie realizowała cel i zadania.

         

Poznaj wyróżniki marki i obiekcje grupy docelowej. Na stronie internetowej można je wykorzystać i rozbijać! Warto wypisać je na kartce, aby do nich wrócić na kolejnych etapach tworzenia strony internetowej.

 

c) Jakie zadania ma spełniać strona internetowa?

Wskaż cel, a za celem zadania, jakie strona ma spełniać np. sprzedaż produktu, zapis na newsletter, przeczytanie bloga itp. To  też warto wypisać.

 

Strona internetowa One page jest odpowiednia dla stron wizytówek, ale jeśli mają się na niej znaleźć inne zagadnienia niż te czysto reprezentacyjne, to jej nie polecam. 

Lepiej zaplanować bardziej rozbudowaną witrynę ze względów logistycznych, aby istniała ewentualna możliwość rozbudowania strony w celu polepszenia jej czytelności lub funkcjonalności.

 

d) Analiza konkurencji

Warto przyjrzeć się stronom konkurencji  na rynkach zagranicznych i czerpać inspirację z wiedzy innych. Czasami jest to fajny drogowskaz, jak działać dalej.

Elementy must have na stronie internetowej

STRONA GŁÓWNA

 

Dobra strona główna od razu informuje, co firma robi i dla kogo.

Podstawowy błąd? Po przeczytaniu strony głównej nie mamy pojęcia, czym się firma zajmuje, o co chodzi? 

Po zeskanowaniu strony tj. spojrzeniu na same nagłówki i wyróżnione treści użytkownik powinien wiedzieć, gdzie jest i po co. 

3 kwestie, które powinna gwarantować strona internetowa:

  • dla kogo jest firma;
  • jakie są jej produkty/ usługi;
  • dlaczego warto przyjrzeć się jej bliżej.

 

Elementy strony głównej to:

a) Nagłówek z informacją komu i co oferujesz?

b) Zajawka oferty, która będzie przekierowywać do oferty na podstronie.

c) Zajawka „o mnie”, która będzie przekierowywać na podstronę o Tobie.

d) Społeczny dowód słuszności od osób/ firm rozpoznawalnych na rynku rozbijający obiekcje.

Ludzie są bardziej chętni, aby zaufać marce, jeśli widzą, że inni to zrobili. 

Można dodać zajawki:

  • Referencji
  • Liczb, które będą pokazywać, że z danej usługi skorzystało x osób. 
  • Historii klientów
  • Case study  

Uwaga: Do referencji i społecznych dowodów słuszności powinna być osobna zakładka, na którą odsyłamy użytkownika. Na stronie głównej nie może być ich zbyt dużo.

 

e) Przykładowe wpisy blogowe + przycisk „czytaj więcej” przekierowujący na podstronę “blog”. 

f) Korzyści – jakie ze współpracy będzie miał odbiorca strony internetowej, pisane językiem grupy docelowej (znasz go, bo wcześniej została zbadana).

g) Lupka na stronie jest przydatnym elementem, który pomaga użytkownikowi wyszukać to, czego akurat potrzebuje. Przycisk home ułatwia szybki powrót do strony głównej.

TIP

Ja stronę główną buduję na końcu, a treści do niej biorę z podstron, które już mam zrobione i wklejam po drobnej modyfikacji. Ten trik zaoszczędza sporo czasu!

PODSTRONA O MNIE

 

Daj się poznać!

Zakładka „o mnie” to jest jeden z ważniejszych elementów tworzenia stron internetowych.

Sporo osób, które wchodzą na moją stronę główną, zaczyna jej przeglądanie od podstrony „o mnie”, żeby poznać bliżej osobę, z którą będą współpracować. 

Chcą wiedzieć, kim jestem, jakie mam wartości, co jest dla mnie ważne. Szukają czynnika, za który mogą mnie polubić. 

Niech ta podstrona pokazuje historię, drogę do miejsca, gdzie jesteś teraz nie zawsze usłaną różami. Świetnie sprawdza się tu storytelling. Nie umieszczaj “suchych dat” informujących, kiedy powstała firma. To ma być atrakcyjne miejsce o Tobie, a nie o ofercie.

 

Dodaj autentyczne zdjęcie!

Dużo łatwiej kogoś polubić, zapamiętać i zaufać, jeśli wiemy, jak wygląda.

Pokazanie siebie jest istotnym elementem budowania marki i autorytetu.

PODSTRONA Z OFERTĄ

 

Strona z ofertą musi być czytelna!

Powinno z niej wynikać, co dana firma robi, oferuje, jak działa, jaki jest zakres pakietów. 

Najgorzej, jeśli na stronie z ofertą odbiorca czuje się zagubiony, nie rozumie, co może na niej wybrać. 

Stwórz przejrzyste pakiety, aby klient nie czuł się zagubiony.

 

Bardzo lubię, kiedy na stronie są cenniki (jasno przedstawione widełki cenowe od x złotych). Skrupulatnie opisane kwestie finansowe pozwalają na trafne dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Nie tracimy czasu na niepotrzebne rozmowy, nie ma zaskoczenia na spotkaniach, kiedy rozmawiamy o kasie.  

 

Na stronie z ofertą należy pokazać, w jaki sposób ktoś może skorzystać z oferty

Przeprowadź odbiorcę za rękę i pokaż proces.

Przykład: Napisz do mnie, to uzgodnimy Twoje potrzeby i zaczniemy współpracę + CTA. 

Im mniej klient musi się domyślać, tym chętniej skorzysta z usług.

 

Poza umieszczeniem zakresu usług warto na stronie z ofertą komunikować się językiem korzyści ze współpracy i przestawić je w bardziej rozbudowany sposób niż na stronie głównej. 

Klienci nie zawsze znają specjalistyczny język branżowy. Przydatnym rozwiązaniem jest stworzenie słowniczka pojęć pod cennikiem, w którym będzie napisane, co autor miał na myśli, mówiąc o danym określeniu/ pojęciu. 

PODSTRONA REFERENCJE/ case study/ portfolio

 

Referencje powinny być prawdziwe, napisane przez klientów, a nie samodzielnie na kolanie. 

Najlepiej jeśli referencje zawierają imię i nazwisko + zdjęcie + nazwę firmy, w której pracuje osoba, od której je uzyskaliśmy. Wtedy wyglądają autentycznie.

TIP

Sposób na zdobycie społecznych dowodów słuszności.

Najlepiej o nie poprosić. Jeśli nie jest to możliwe, warto opisać  zrealizowane projekty, liczby, które osiągnęli Wasi klienci.

Case study ma być z życia wzięte, a nie wymyślone, bo to widać i czuć. Portfolio musi być autentyczne. Nie ma miejsca na ściemę.

 

Jeśli na podstronie połączysz referencje + portfolio tego samego klienta + case study to grupa docelowa dowie się, w jakim zakresie pracuje firma i co może zyskać na współpracy. Będziesz mieć bardzo mocny dowód słuszności. Warto o niego zadbać.

 

Elementy must have na stronie internetowej

BLOG

 

Na większości stron blog jest zalecany, ponieważ:

  • rozwija o treści stronę internetową, 
  • pozytywnie wpływa technicznie na pozycjonowanie strony, 
  • super oddziałuje na pozycjonowanie twórcy bloga jako eksperta w danej dziedzinie. 

Klienci, którzy wchodzą na stronę internetową z blogiem, widząc, że piszesz na temat problemów i wyzwań, z którymi się mierzą, mają większe zaufanie, że zwrócili się do odpowiedniej osoby.

 

Cechy dobrego bloga:

a) Powinien być dopasowany do grupy docelowej – pisany językiem odbiorców, z treściami odpowiadającymi ich potrzebom, a nie do twórcy.

b) Zawiera jasny podział na kategorie. Jeśli ktoś chce czegoś poszukać, to może się łatwo zorientować. 

PODSTRONA KONTAKT

 

Jeżeli na stronie internetowej jest umieszczony jedynie adres email, to według mnie autentyczność firmy wypada przeciętnie. 

Kiedy podamy numer telefonu, dane firmy, email, autentyczne zdjęcie osoby, z którą użytkownik będzie się kontaktować, to wiarygodność się zwiększa, a ludzie mocniej wierzą, że marka jest prawdziwa. 

Jeśli numer telefonu jest dla Ciebie wrażliwy, to załóż firmowy. Możesz skorzystać też ze specjalnych wtyczek, które ujawniają numer dopiero po kliknięciu, aby zabezpieczyć Twoją prywatność.

 

Ja lubię, kiedy na stronie umieszczony jest formularz kontaktowy. Niektórzy preferują kontakt w taki właśnie sposób, bo są w stanie napisać szybko pytanie, które akurat przyszło im do głowy. Nie muszą przechodzić do skrzynki i tam wpisywać maila. To dla takich osób lepsze, szybsze i wygodniejsze rozwiązanie.

 

 

ZAPIS NA NEWSLETTER

 

Email marketing jest istotnym elementem marketingu i zwiększa bezpieczeństwo firmy, bo przechowuje kontakty pozyskane od klientów. Poleganie jedynie na mediach społecznościowych w tym zakresie może być ryzykowne.

Zachęcam, aby newsletter na stronie internetowej umieścić w dodatkowej zakładce, albo na osobnej stronie lądowania – landing page

Tu przeczytasz ciekawe wpisy na temat email marketingu. 

 

 

DZIAŁ FAQ – pytania i odpowiedzi

 

Dzięki podstronie FAQ (ang. frequently asked questions) jesteśmy w stanie rozbić wiele obiekcji grupy docelowej. Jak to zrobić? Wypisując w tej zakładce pytania, które najczęściej zadają klienci i przy nich w odpowiedziach rozwijaj ich wątpliwości.

To dodatkowy, przydatny element, który warto dodać na stronie internetowej.

 

 

POLITYKA PRYWATNOŚCI

 

To dokument umieszczany na witrynie internetowej w celu poinformowania użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.

Elementy must have na stronie internetowej

Podsumowanie

 

W zależności od branży do strony można dodawać dodatkowe zakładki i funkcje, ale wszystkich nie sposób opisać w tym artykule.

Podstawowe, standardowe zakładki, które ja wykorzystuję u moich klientów, już znasz. Mam nadzieję, że ułatwią Ci pracę przy budowie strony internetowej.

 

Z dzisiejszego wpisu, zapamiętaj nie tylko to, co na stronie internetowej ma być, czyli jej elementy. 

Pamiętaj, że zanim zaczniesz tworzyć poszczególne elementy, to warto je rozpisać. Trzeba wiedzieć, co ma się znajdować w danym miejscu. Dla kogo to tworzymy, jaki ma cel, założenia. Od tego zaczynamy, a dopiero potem przechodzimy do wyboru szablonu i motywu (o czym pisałam w poprzednim artykule).

Najpierw zacznij od fundamentów, które dzisiaj opisałam.

 

Wygląd strony internetowej nie jest najważniejszy. Najważniejsze jest to, aby strona internetowa spełniała swoją funkcję. Aby to wiedzieć (powtarzam do znudzenia), trzeba sobie to najpierw rozpisać. 

 

Po więcej informacji zapraszam do grupy MarketingoWA Strefa dla Wirtualnych Asystentek, w której prowadzę wakacyjny cykl LIVE na temat stron internetowych. Spotkania są zapisywane w przewodnikach w grupie. Zapraszam do oglądania!

 

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Wypełnij formularz, a piekielnie konkretny newsletter Marketingowe Chilli zagości w poniedziałek w Twojej skrzynce.

Dzięki temu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

newsletter Marketingowe Chilli
.

Leave a Reply