Skip to main content

Czy wiesz, że ludzie nie czytają tego, co jest na stronach internetowych?

Ludzie strony internetowe przeglądają i scrollują. Nikt nie czyta ich od początku do końca. 

W rękach WA jest to, aby teksty publikowane na stronach internetowych były czytelne i „prowadziły czytelnika za rękę”, naprowadzając go na informacje najważniejsze.

Podstawowe zasady copywritingu na stronie internetowej

  

Nagłówki są istotne 

Większość ludzi, kiedy scrolluje teksty zatrzymuje wzrok na nagłówkach. To oznacza, że są one bardzo istotne i powinny przyciągać uwagę. 

Tytuły akapitów i śródtytuły wspaniale porządkują treść na stronach internetowych. Dobrze, jeśli każdy akapit ma swój nagłówek, wtedy teksty, które stworzysz, będą czytelne. 

Co więcej, dzięki nim zatrzymasz odbiorcę w tym miejscu na stronie, na którym Ci zależy.

 

Czytelność tekstu na stronie internetowej

To, jak sformatujemy tekst i dokonamy jego edycji, jest równie ważne, jak jego przekaz. Podziel treść na akapity, aby uniknąć ścian tekstu. 

O tym zagadnieniu opowiem więcej w dalszej części tego wpisu.

treści na stronie internetowej

Cechy dobrych tekstów na stronie internetowej

 

1) Pisz dla swoich odbiorców

 

Teksty powinny być napisane językiem grupy odbiorczej tj. osób, dla których zostały stworzone, a nie językiem eksperta, który je przygotowuje. 

Szczególnie dotyczy to branż, które mają specjalistyczne słownictwo.

Ludzie, którzy będą czytać te treści, powinni bez problemu je rozumieć. 

 

Nie można tworzyć treści na stronę internetową bez poznania grupy docelowej w tym języka, jakim ona się posługuje. 

Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, wyjdź zza biurka i porozmawiaj z ludźmi, dla których piszesz. Zaobserwuj, w jaki sposób zadają pytania, jak z Tobą dyskutują, jakich sformułowań używają.

WA są w tej komfortowej sytuacji, że potrafią spojrzeć na teksty klientów (zwykle ekspertów) obiektywnym okiem. 

Nawet jeśli WA nie zalicza się do danej grupy docelowej, to potrafi wyłapać zwroty, które są niezrozumiałe i przekształcić skomplikowane treści branżowe na „ludzki język”. 

To jest Twoja moc, jeśli działasz jako WA! Wykorzystaj ją!

 

2) Czytelność

 

Kiedy strona jest czytelna?

Gdy wchodzisz na nią i od razu wiesz, o co chodzi, co możesz na niej zrobić, czego dotyczy, czym zajmuje się jej właściciel.

Na stronie umieszczaj proste treści i same konkrety.

Tu znowu warto podkreślić, że teksty powinny prowadzić odbiorcę za rękę przez historię, którą chcesz mu opowiedzieć. 

Stwórz architekturę strony i teksty w taki sposób, żeby każda grupa odbiorców szybko trafiła tam, gdzie powinna. Niech każdy wie, gdzie ma kliknąć, żeby zapoznać się z ofertą dla siebie, a także, w które miejsce zostanie przekierowany po kliknięciu oraz w jakim celu. 

 

3) Obalanie obiekcji na stronie internetowej

 

Aby obalać obiekcje odbiorców, trzeba znać dobrze grupę docelową. Musisz wiedzieć, czego grupa docelowa się boi we współpracy z Tobą, jakie ma obawy, lęki, co powoduje, że może nie chcieć skorzystać z Twoich usług. Tego dowiesz się podczas badania grupy docelowej. 

Obiekcje warto przeplatać w tekstach. Nie unikaj ich. Lepiej powiedzieć o nich i rozwiać wszelkie wątpliwości.

 

Jeśli grupa docelowa:

Boi się, że się nie dogadacie → Pokaż, że się dogadujesz z klientami, jak z nimi współpracujesz. 

Boi się, że macie inny gust → Pokaż swój gust, bo przecież nie chcesz pracować z ludźmi, którym Twoja twórczość, nie będzie się podobać.

 

4) Język korzyści

Korzyści oprócz tego, że powinny być wyraźnie wypunktowane na stronie, to należy je przeplatać w tekstach w różnych miejscach/ zakładkach na stronie. 

Inaczej mówiąc, strona www powinna być tymi korzyściami subtelnie naszpikowana w treściach.

treści na stronie internetowej

Jak pisać nagłówki?

 

W nagłówkach musi być zawarty prosty, jasny i zrozumiały przekaz.

Warto pokazać stworzony nagłówek komuś, kto nie jest z Twojej branży i zapytać go, czy nagłówek jest dla niego zrozumiały.

Dobry nagłówek zwykle wskazuje problem albo rozwiązanie, lub jedno i drugie. Powinien być treściwy i zaciekawić czytelnika. 

Nie używaj nagłówków, w których zawarta jest obietnica nie do spełnienia.

 

1) Jak zacząć pracować z nagłówkiem?

 

Skorzystaj ze schematu.

[Produkt / Usługa] dla [odbiorcy], którzy chcą [najważniejsza korzyść] bez [największy problem].

Przykład:

Warsztaty skutecznego webinaru + dla ekspertów + którzy chcą zarabiać online + bez tracenia czasu i oszczędności.

 

Wskazówka:

Wypisz 15 tytułów. Z każdym kolejnym nagłówkiem będzie on coraz lepszy. 

 

2) Co możesz wykorzystać w nagłówkach

 

a) Liczby

W nagłówkach można używać liczb. To bardzo skuteczny sposób.

Przykłady:

7 sposobów na skuteczny webinar, który rozkręci sprzedaż.

5 metod na to, jak rozwijać się jako WA.

13 sposobów na gotowanie szybkiego obiadu bez mięsa.

 

Pamiętaj o dodaniu drugiej części nagłówka, która potwierdzi „co się wydarzy”.

Zamiast „3 sposoby na nagłówki” użyj “3 sposoby na nagłówki, które sprzedają”.

 

Nietypowe liczby przyciągają uwagę mocniej.

Zamiast 5 użyj 7, zamiast 10 użyj 13 itd.

 

Liczba nie może przytłaczać. Jeśli ktoś ją zobaczy, to powinien mieć chęć ją zobaczyć. 

Przykład:

100 narzędzi w codziennej pracy dla copywritera może przytłoczyć, bo ten biedy człowiek nigdy tylu nie wykorzysta.

 

b) Jak?

„Jak zrobić coś” to kolejny przykład na szybki nagłówek, który działa.

Przykład: 

Jak zaplanować webinar bez wysiłku. 

 

Tutaj też pamiętaj o dodaniu drugiej części nagłówka.

Wyrażenie „bez wysiłku” sugeruje, dlaczego Twoja propozycja jest lepsza niż inne.

 

c) Porównania

Biegaj szybko jak Ewa Swoboda.

Warto używać imienia i nazwiska osoby szanowanej w danej branży/ grupie docelowej.

 

d) Raz na zawsze

Zachęcaj w nagłówkach, żeby zrobić coś „raz na zawsze”.

 

Przykłady:

Schudnij raz na zawsze. 

Raz na zawsze zaplanuj strategię rozwój swojej marki i zacznij w końcu zarabiać. 

Tu poruszaj kluczowe problemy pojawiające się w grupie docelowej.

 

e) Generator nagłówków

Strona internetowa, na której możesz stworzyć mnóstwo wersji nagłówka dopasowanego do swoich potrzeb.  Generator nie jest doskonały, ale tytuły, które stworzy mogą być super inspiracją.

Klikam, aby wejść na stronę z generatorem nagłówków.

 

Jak pisać CTA?

 

 CTA (wezwanie do działania  = call to action) bez pustych frazesów

 

Niech CTA wskazuje korzyść odbiorcy, sięga do jego problemów, które mogą zostać rozwiązane, wyróżników oraz emocji grupy docelowej.

 

Przykłady:

Zamiast „kup teraz” użyj „chcę przeprowadzić skuteczny webinar”.

Zamiast „zarezerwuj” użyj „skontaktuj się z nami, chętnie porozmawiamy”.

Możesz śmiało testować CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej, na przykład:

Zamiast „twórz skuteczne webinary” użyj „chcę tworzyć skuteczne webinary”. 

 

CTA dotyczące rejestracji

Jeśli działanie na stronie może się klientowi wydawać czasochłonne to warto pokazać w CTA, że tak nie będzie, aby zachęcić go do działania.

Przykład:

„Zarejestruj się w 3 sekundy”.

Dzięki temu pokażesz, że nic trudnego go nie czeka.

Jak formułować korzyści na stronie internetowej?

 

Wiesz już pewnie, że korzyści trzeba umieszczać na stronie internetowej, ale czy wiesz na 100%, czym one są?

 

1) Korzyści to nie są cechy produktu

 

Zastanów się, co dzięki temu, że produkt ma daną cechę, zyskuje Twój klient. Co mu to daje? To są właśnie korzyści.

Przykład:

Komputer ma dobry procesor. → to nie jest korzyść

Komputer jest szybki i dzięki temu zyskuję czas. → Oszczędność czasu jest tu korzyścią.

 

Kurs, który został stworzony przez specjalistę z 15-letnim doświadczeniem. → to nie jest korzyść.

Korzyścią jest to, że mogę się uczyć na cudzym doświadczeniu i unikać błędów w swoim działaniu.

 

Postaraj się zamieniać cechy na korzyści. 

Możesz też używać cech i korzyści jednocześnie.

Jeśli piszesz o cechach, to pamiętaj, żeby były poparte korzyściami. Suche korzyści bez cech mogą się stać przysłowiowym laniem wody.

 

2) Ćwiczenie na określenie korzyści

 

Warto zadać sobie 3 pytaniażeby dojść do korzyści. Aby dowiedzieć się, co produkt daje klientom.

  1. Co to jest?  Macbook
  2. Co klientowi to daje? Niezawodność pracy
  3. Co klientowi to daje, że mu to daje? Szybkie wykonywanie zleceń bez marnowania czasu i frustracji

Objaśnienie:

Ad.1. Macbook to produkt.

Ad.2. Niezawodność pracy – to cecha, która jeszcze niewiele klientowi daje.

Ad.3. Szybkie wykonywanie zleceń bez marnowania czasu i frustracji –  to jest właśnie TA ważna korzyść.

Rozumiesz ten mechanizm? Wykonaj teraz ćwiczenie na podstawie wybranego przez siebie produktu i zbadaj jego korzyść.

treści na stronie internetowej

Charakterystyka czytelnego tekstu

 

Co to znaczy, że tekst jest czytelny?

 

a) Przede wszystkim tekst powinien zawierać krótkie (2-3 linijki) akapity, aby łatwo go można było skanować. Przestrzegam przed ścianami tekstu!

b) Tekst powinien zawierać śródtytuły i nagłówki, aby ludzie wiedzieli, gdzie zatrzymać wzrok, żeby przeczytać to, co ich najbardziej interesuje.

c) Ja zwracam uwagę na duże marginesy z lewej i prawej strony. Uważam, że tekst rozciągnięty na całej szerokości ekranu jest nieczytelny. Według mnie łatwiej czyta się testy wąskie niż szerokie.

Ludzie czytają teksty od lewej do prawej strony, więc to, co istotne warto umieścić po lewej stronie ekranu.

d) Pogrubienia tekstu (boldowanie), aby zwrócić uwagę na najważniejsze treści.

e) Wszelkie formy graficzne (zdjęcia, grafiki, ramki, ikony) w copywritingu są mile widziane, ponieważ urozmaicają i uatrakcyjniają treść. Korzystaj z nich mądrze, aby podkreślić istotne treści i stosuj przerwy między elementami, żeby to wszystko razem wyglądało estetycznie i przejrzyście.        

f) Fonty muszą być czytelne i łatwe do przeczytania. 

Dobierz kontrastowe kolory. Na ciemnym tle stosuj jasną czcionkę i na odwrót. Kontrast między tłem a kolorem czcionki (fontu) musi być wyraźny. Zwróć uwagę, aby teksty na zdjęciach były widoczne. 

g) Jeśli na stronie internetowej nie potrafisz zrobić czegoś kreatywnie, to jest łatwe rozwiązanie tego problemu. Idź w prostotę! Czasami proste rozwiązania są najlepszym wyborem.

h) Pomoc w edycji treści

Kiedy masz już gotowy tekst, możesz go dopracować, przy pomocy tych stron:

ortograf.pl → Wyłapie błędy ortograficzne.

jasnopis.pl → Sprawdzi, czy Twój tekst jest zrozumiały.

interpunkcja.pl → Zweryfikuje błędy interpunkcyjne.

treści na stronach internetowych

Teksty na stronie internetowej warto na spokojnie przemyśleć.

Przeczytaj je kilkukrotnie zaraz po stworzeniu i w kolejnym dniu. Dzięki świeżemu spojrzeniu będziesz w stanie wyłapać niedociągnięcia. Warto pokazać je do sprawdzenia innej osobie, która zerknie swoim krytycznym okiem i znajdzie ewentualne błędy.

Mam nadzieję, że nie znajdzie ich zbyt wiele!

 

Daj znać, czy moje rady były przydatne i jak poszło Ci tworzenie treści na stronach www.

 

Rozwinięcie tego wpisu znajdziesz w nagraniu z Live w grupie Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek. Serdecznie Cię tu zapraszam!

 

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Wypełnij formularz, a piekielnie konkretny newsletter Marketingowe Chilli zagości w poniedziałek w Twojej skrzynce.

Dzięki temu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

Marketingowe Chilli
.

Leave a Reply