Skip to main content

Jesteś właśnie w miejscu, w którym zamierzam wprowadzić Cię w świat WordPressa. A dokładniej – strony internetowej na WordPressie.

Dowiesz się zaraz, czym jest WordPress oraz poznasz wady i zalety strony internetowej utworzonej na WordPressie. 

Po przeczytaniu tego wpisu nie będzie dla Ciebie tajemnicą, czym jest domena, serwer, motyw, a także jak to wybrać i gdzie kupić. 

Zaczynamy!

 

Czym jest WordPress?

 

To najpopularniejszy system zarządzania treścią CMS na świecie. Mówiąc prościej, jest to narzędzie dla laików, w którym można budować strony internetowe bez znajomości programowania i kodowania. 

Platforma ta jest bezpłatna i może dlatego co trzecia strona internetowa na świecie zrobiona jest właśnie na WordPressie.

Wyróżnić można:

  • WordPress.org – instalujemy go na własnym serwerze, dzięki czemu mamy na niego większy wpływ i możliwości wprowadzania zmian.
  • WordPress.com – nie można stworzyć spersonalizowanej domeny i jest to według mnie mniej profesjonalne i mocno ograniczone narzędzie, ale też łatwiejsze w użyciu niż WordPress.org.

 

W tym wpisie skupię się na WordPress.org.

strona internetowa na WordPress

Zalety i wady strony internetowej na WordPressie

 

Dlaczego WordPress jest taki popularny?

Zalety

 

1. Umożliwia szybką i sprawną pracę nad stroną internetową, więc do działań marketingowych online, które wymagają często ostrego tempa i samodzielnej modyfikacji bez pomocy informatyka jest idealny.

Polecam go Wirtualnym Asystentkom i moim klientom, którzy bez problemu są w stanie zrozumieć w podstawowym zakresie funkcje WordPressa po krótkim przeszkoleniu. To bardzo wygodne we współpracy, bo część prostych rzeczy klienci mogą wykonać sami bez paniki, że sobie nie poradzą, kiedy mnie przy nich nie ma.

 

2. WordPress posiada wtyczki dedykowane do wielu potrzeb użytkowników stron internetowych. Dzięki wtyczkom można wprowadzić wiele pomocnych funkcji, od systemów rezerwacji przez platformy kursowe itd. oraz zbudować wielozadaniową witrynę… bez programowania. 

 

Wady

 

1. Wielki zakres możliwości to też zagrożenie, jeśli nie wiadomo do końca jak z niego korzystać. Należy pamiętać, że łatwe instalowanie wtyczek „do wszystkiego” może wprowadzić chaos i bałagan na stronie, którą potem ciężko wyprowadzić na prostą. Łatwość obsługi jest w tym przypadku wadą, bo kiedy laik instaluje wtyczki nieumiejętnie, to istnieje duże ryzyko, że zrobi na stronie jeden wielki „śmietnik”, przez który będzie ona mocno obciążona  = będzie słabo działać.

 

Wyobraź sobie, że idziesz na trekking z plecakiem, do którego pakujesz dużo rzeczy, które mogą Ci się przydać na szlaku. Super, że je wkładasz, bo na pewno dobrze będzie je mieć w podróży. Z drugiej strony plecak robi się coraz cięższy i ciężko go nieść, a to powoduje kłopoty.

Podobnie jest ze stroną internetową. Im więcej wtyczek na niej zainstalujesz, tym strona  będzie lepsza funkcjonalnie, ale też cięższa, przez co słabiej będzie działać.

 

2. Kolejną kwestią jest to, że niektóre wtyczki nie są ze sobą kompatybilne. Oznacza to, że instalacja jednej wtyczki może zaburzać pracę drugiej. Warto o tym pamiętać i weryfikować dokładnie, co jest instalowane.

 

3. WordPressa łatwo jest zhakować – przejąć nielegalnie. Ten temat rozwinę jeszcze na Live w grupie MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek oraz na blogu, kiedy będę omawiać kwestie bezpieczeństwa strony internetowej na WordPressie.

 

4. WordPress jest darmowy, ale niektóre wtyczki są płatne. Trzeba liczyć się z tym, że jeśli chcemy, aby strona była super funkcjonalna i dobrze działała to możliwe, że trzeba będzie ponieść jakieś koszty.

strona internetowa na WordPress

Co jest potrzebne, żeby zbudować stronę na WordPressie

 

3 rzeczy na start, które trzeba kupić, albo pobrać, żeby ze stroną wystartować to: serwer, domena, motyw.

 

1. DOMENA – unikalny adres strony internetowej.

Nie ma dwóch jednakowych domen. Domena (np.kompasmarki.pl) składa się z nazwy (kompasmarki) i rozszerzenia (pl).

Rozszerzeń jest wiele rodzajów np.: com, eu, itd. Często to skróty od krajów np. pl dla Polski, es dla Hiszpanii, fr dla Francji itd.

Domenę kupuje się na 1 rok, który często jest darmowy, ale uwaga – trzeba uważać na koszty ukryte tj. jaka stawka jest ustalona po upływie tego okresu i przemyśleć, czy jest ona w naszym budżecie.

 

2. SERWER – to miejsce, w którym instalujemy stronę internetową. 

Jest bardzo dużo firm na rynku (hostingodawców), które oferują sprzedaż „przestrzeni” na serwerze (hosting) w różnych pakietach. Warto zweryfikować opinie na temat firmy hostingującej, dowiedzieć się jak oceniany jest jej support. Czy tworzy  kopie zapasowe strony? Czy instaluje WordPressa oraz certyfikat SSL (w jakiej cenie)?

Rekomenduję zakup domeny i serwera u jednego usługodawcy. Jest to wygodne rozwiązanie.

 

3. MOTYW / Szablon – w języku potocznym można używać tych pojęć wymiennie.

Tłumacząc w skrócie, motyw to element, który wgrywamy na WordPressa, żeby nabrał on jakiegoś wyglądu. Motywy dzielimy na płatne i bezpłatne. 

Wyobraź sobie, że WordPress to coś na kształt domu w stanie deweloperskim, a motyw to urządzanie takiego domu, aby był jak najlepiej przystosowany do potrzeb i aby wszystko w domu działało, jak należy.

 

  • Motywy bezpłatne – są zwykle proste i mają ograniczoną liczbę funkcji. Są dobrym wyborem na początku rozwoju biznesu, jeśli nie masz wysokich dochodów, tniesz koszty, ale też nie potrzebujesz skomplikowanych funkcjonalności, tylko prostą stronę. Dla WA, która chce na stronie internetowej zamieścić jedynie ofertę, bezpłatny motyw będzie wystarczający.
  • Motyw płatny wykorzystaj jeśli masz kasę na biznes i możesz ją zainwestować w stronę internetową swojej firmy, która prężnie się rozwija. Motyw płatny pozwoli udoskonalać, rozbudowywać stronę internetową bez martwienia się zbytnio o ograniczenia techniczne.

 

Zanim wybierzesz motyw, rozpisz na kartkach, jak strona internetowa na WordPressie będzie wyglądać i co się ma na niej znaleźć. O tym, jak ja to robię, opowiem w kolejnym wpisie na blogu.

Co jest istotne podczas wyboru motywu?

 

  1. Motyw zakupisz lub pobierzesz bezpłatnie na stronie Envato Market.

https://themeforest.net/legal/market w zakładce -> WordPress -> Popular Items.

Jest tu olbrzymia baza motywów, co pokazuję na Live w grupie MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek. (Zajrzyj do transmisji, jeśli nie możesz odnaleźć samodzielnie).

 

  1. Co z opłatami? Za motyw/ szablon opłata jest jednorazowa, natomiast korzystanie z supportu bezpośredniego,  który w razie konieczności pomoże rozwiązać problemy na stronie, zwykle jest ograniczone w czasie.

 

  1. Jak się nie zgubić w tych motywach i wybrać właściwy?

Przede wszystkim skrupulatnie przemyśl wybór motywu na samym początku przygody z budową strony internetowej na WordPressie.

Zanim wybierzesz motyw, zrób listę „must have”. Dobrze się zastanów i określ, co potrzebujesz, jaki cel ma Twoja strona, czemu ma służyć, jakie działania mają być na niej podjęte. To bardzo ważne.

Następnie wejdź na stronę Envato i zwróć uwagę czy motywy, które wzbudziły Twoje zainteresowanie, mają demo (prezentację motywu). 

 

  1. Nie zawsze kupowanie rozbudowanego motywu jest dobrym rozwiązaniem, bo jest on ciężki, a funkcje wcale mogą nie być niezbędne. Tłumaczyłam to na przykładzie wtyczek. Warto czasami poszukać czegoś mniejszego, ale bardziej dopasowanego do potrzeb.

 

  1. W opisie motywu warto zwrócić uwagę:
  • Ile osób kupiło dany motyw/ szablon (dla mnie min. 1 tys.), jakie są ich opinie oraz czy odpisuje na nie support.
  • Z czym jest kompatybilny motyw.
  • Czy niedawno była robiona jego aktualizacja? Jeśli tak to super. Oznacza to, że twórcy stale nad nim pracują i nie jest to porzucony, archaiczny projekt, który w przypadku awarii nie zostanie naprawiony czy zaktualizowany z nowymi wersjami wtyczek, czy ze zaktualizowanym WordPressem.
  • Czy funkcje, które oferuje dany motyw są na Twojej liście Must Have.
  • Na responsywność – czy motyw będzie dopasowany do różnej wielkości ekranu np. telefon, tablet, komputer.
  • Z jakimi wtyczkami dany motyw współpracuje. Np. wtyczka Elementor do prostej budowy strony, o której wspomnę jeszcze na blogu. Kolejny przykład – jeśli budujemy sklep to motyw musi współpracować z wtyczką Woocommerce itd.

 

O Elementorze będę jeszcze dużo opowiadać, bo jest to nieocenione narzędzie, które bardzo ułatwia pracę nad stroną internetową na WordPressie.

Strona internetowa na WordPress

Jeśli jakieś zagadnienia w tym tekście są dla Ciebie trudne do zrozumienia, to sięgnij po pomoc, czyli nagranie w przewodniku w grupie MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek pt.”Strona internetowa na WordPressie”.  Przybliżam w nim temat jeszcze bardziej szczegółowo. Dodatkowo niektóre kwestie objaśniam  na udostępnionym ekranie swojego komputera, aby łatwiej było je zrozumieć. 

 

Zapraszam Cię na kolejną dawkę wiedzy o stronach internetowych do Live`ów i następnych wpisów.

 

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Wypełnij formularz, a piekielnie konkretny newsletter Marketingowe Chilli zagości w poniedziałek w Twojej skrzynce.

Dzięki temu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

newsletter Marketingowe Chilli
.

Leave a Reply