Co robię dla klientów w ramach strategii marketingowej?
Są momenty kiedy firmom, dla których pracujemy ciężko podejmować decyzje i iść dalej, bo nie są ekspertami w pozyskiwaniu klientów. Szukają rozwiązań i zwracają się o pomoc do… Wirtualnej Asystentki.
Co wtedy robimy? Tworzymy strategię marketingową – taki fundament, mapę, która wskaże w jakim kierunku firma ma podążać, aby dotrzeć do celu.
Jakie elementy powinna zawierać strategia marketingowa?
1. Analizę stanu obecnego firmy i konkurencji. W jakim miejscu się znajduje i czy ma konkurencję. Uwaga: brak konkurencji nie zawsze jest dobrym sygnałem!
2. Określenie celu firmy. “Dlaczego i po co to robimy?” Czy cele firmy są spójne z celami osobistymi jej właścicieli?
3. Sprawdzenie grupy docelowej klienta i zbadanie jej potrzeb wychodząc zza biurka, zanim stworzymy rozwiązania i działania!
4. Wskazanie wyróżników i wartości marki. Czym ten produkt klienta/ usługa się wyróżnia. Jaką daje wartość swoim odbiorcom? Dlaczego jest wyjątkowy? To punkt obowiązkowy, który zawsze da się znaleźć 😉
5. Wykreowanie wizerunku marki – jak firma ma być postrzegana i odbierana. Co nasz klient chce, żeby jego odbiorcy o nim myśleli?
6. Rozpisanie ścieżki klienta i lejka sprzedażowego. Co zrobić żeby klient firmy, dla której tworzymy strategię, dotarł do niej, zaufał jej = kupił produkt/ usługę i został na dłużej?
7. Przygotowanie dla klienta skutecznej strategii komunikacji. Jak ma się komunikować z odbiorcami, żeby stał się w ich oczach ekspertem – firmą, która da im to, czego potrzebują.
8. Rozpisanie realnego planu działania klienta. Jeśli już określimy w/w elementy, to trzeba ustalić od czego nasz klient ma zacząć i jak ma wdrażać działania. Co i jak ma po kolei robić, aby było spójne ze strategią. To najtrudniejszy punkt , który ma duży wpływ na to, jak wdrażanie strategii potoczy się dalej.
O czym jeszcze warto pamiętać podczas tworzenia strategii marketingowej?
O tym, że w centrum tego super ważnego działania marketingowego ma być człowiek – klient firmy, dla której tworzymy strategię, jego potrzeby, problemy, emocje i wrażliwość.
Dlaczego?
Bo działania marketingowe to nie tylko “maszynka do zarabiania pieniędzy”, ale empatia i zrozumienie potrzeb człowieka, który zdecydował się zaufać i powierzyć swoje oszczędności. Zachęcam do edukowania Waszych zleceniodawców w tym zakresie 😉
Jeśli chcecie więcej, to o strategii maketingowej wspominam bardzo dużo w moich mediach społecznościowych na Instagramie i Facebooku
Zapraszam też do obejrzenia nagrania z Live o tworzeniu strategii marketingowej na grupie facebookowej MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek.