Jest to mój pierwszy wpis z serii na temat tworzenia kursów online.

 

Zacznę od tego, jakie są rodzaje kursów na rynku online i które warto zaproponować klientom.

 

To, jaki kurs z klientem wybierzesz, co mu doradzisz, jest bardzo istotne.

Dlaczego? Zaraz się tego dowiesz.

 

Rodzaje kursów online - które zaproponować klientom?

Kursy są w biznesach online sposobem na zarabianie pieniędzy.

 

Owszem, to prawda.

Kursy online to świetny sposób na monetyzację biznesu, ale moim zdaniem nie są one pasywnym źródłem dochodu. 

Niestety to nie jest tak, że zrobisz kurs, a on potem on zarabia pieniądze bez Twojego dalszego zaangażowania. Warto być tego świadomym. 

Uważam, że po zakończeniu kursu należy m.in. być w  kontakcie z kursantami, a także zrobić mu promocję, żeby przyciągnąć kolejnych uczestników. 

 

Od tego, jaki rodzaj kursu postanowisz stworzyć lub wybierzesz dla swojego klienta, zależy:

  • Ilość pracy, jaką będziecie musieli wykonać. Stworzenie dobrego kursu wymaga bardzo dużo pracy. 
  • Cena kursu. 

Łatwy, krótki mini kurs będzie miał niższą cenę niż rozbudowany merytorycznie i audiowizualnie obszerny kurs. Niska cena może spowodować, że łatwiej Ci będzie sprzedać więcej sztuk kursu, co wcale nie oznacza, że dzięki temu zarobisz satysfakcjonującą kwotę. 

Kwestię ceny najlepiej przedyskutować z klientem. Pamiętajcie też o przeanalizowaniu grupy docelowej i jej zasobów.

  • Czy i jak kurs da się wykorzystać w przyszłości 

Przecież nie chodzi o to, żeby zrobić kurs na jedną kampanię, a potem schować go do szuflady. Chodzi o to, żeby stworzyć produkt, który będzie ciągle zarabiał, aby inwestycja klienta się zwróciła. Już na etapie powstawania kursu warto mieć z tyłu głowy, że będzie on wykorzystywany w przyszłości wielokrotnie.

  • Sposób promocji oraz to, ile czasu, pracy i pieniędzy będzie ona wymagała.
  • Utrzymanie kursu.

Po pierwsze, pamiętaj, że subskrypcja platformy kursowej kosztuje.

Po drugie, koordynowanie grupy wsparcia dołączonej do kursu wymaga nakładów czasowych lub finansowych (trzeba zapłacić osobie, która będzie się grupą opiekowała). Zastanów się, jakie są Twoje/ klienta realne możliwości utrzymania takiego kursu?

Rodzaje kursów online - które zaproponować klientom?

Rodzaje kursów

 

1. Kursy w formie ebooka lub kursoksiążki

Są to kursy, które nie wymagają fizycznego udziału twórcy. Wysyła się je uczestnikom w całości lub we fragmentach. Zwykle wymagają mniejszego poświęcenia pracy i czasu, niż kursy, które trzeba nagrywać, montować i zamieszczać na platformie.

TIP

W przypadku kursów w formie ebooka lub kursoksiążki, w których uczestnicy pozostawieni są „sami sobie”, polecam przygotowywać karty pracy, aby zmobilizować ich do nauki.

2. Kursy w formie wideo

Zamieszcza się je na platformie kursowej i dzieli na odcinki. To najbardziej popularny rodzaj kursów online.

3. Kursy audio do słuchania

TIP

Kurs wideo i audio możesz zrobić jednocześnie. Wykorzystaj recykling treści. Usuń obraz z kursu wideo i pozostaw sam dźwięk do ścieżki audio.

4. Kursy mailingowe wysyłane w formie newslettera. 

Często sprzedawane są za niewielką cenę. Myślę, że są super opcją na początku przygody z kursami online. Pozwalają wybadać grunt i zorientować się, jakie jest zainteresowanie tematem. 

Według mnie to najszybsza do przygotowania wersja kursu online z tych, które omawiam.

 

5. Kursy z grupą wsparcia. Takie grupy można założyć, na przykład na forach branżowych lub na Facebooku.

 

6. Mentoringi + spotkania 1:1

Ten rodzaj kursów ma zwykle wysoką cenę i określoną liczbę pakietów do wyboru, w których jedną z opcji mogą być dodatkowo spotkania 1:1. 

Skąd ta wysoka cena? Kursy mentoringowe wymagają ogromnego zaangażowania i poświęcenia wielu godzin pracy autora kursu. Tu również przydatne są karty pracy.

 

7. Kursy, w których przekazywany jest uczestnikom feedback. 

Są to kursy z bezpośrednim kontaktem z prowadzącym i informacją zwrotną od niego na temat realizacji postępów uczestnika. Często odbywają się na żywo. Mają konkretnie sprecyzowany cel, do którego kursant dąży, a mentor pomaga mu go osiągnąć. 

Złote rady dotyczące kursów online

 

Porada 1 

Dopasuj rodzaj kursu do grupy docelowej.

Pomyśl, do kogo kierujesz kurs, kiedy ta osoba może go przerabiać, jakie ma potrzeby, ile ma czasu na naukę, czy potrzebuje szybko przyswoić wiedzę?

Przykład: dla biegaczy dobrym rozwiązaniem będzie kurs audio, którego będą mogli słuchać podczas uprawiania sportu.

 

Porada 2

Wszelkie interakcje z prowadzącym są istotne w kursach online i podnoszą ich wartość. 

Jest duże prawdopodobieństwo, że kursanci przerobią kurs, kiedy ktoś śledzi i omawia na bieżąco ich postępy. 

W trakcie wybierania rodzaju kursu dla swojej grupy docelowej zawsze miej z tyłu głowy cel nie tylko zarobkowy, ale też taki, aby ten kurs uczestnicy realizowali, skończyli i przyswoili wartościową wiedzę. Wtedy może kupią kolejne kursy, albo polecą je znajomym?

 

Porada 3

Bywa tak, że klienci swój pierwszy kurs chcą bardzo dopieścić. Musi być obszerny i zawierać mnóstwo informacji! Najlepiej, żeby upchać w nim całą wiedzę, jaką mają.

To nie jest dobry pomysł na początku pracy z kursami online! Wielki kurs niesie ze sobą ogromne zagrożenia. Zajmuje mnóstwo czasu, wymaga gigantycznej pracy i pokaźnej sumy pieniędzy. Co więcej, to przełoży się to na wysoką cenę takiego kursu.

Bez doświadczenia, bez zgromadzonej i zbadanej dokładnie grupy docelowej naprawdę nie rekomenduję tego rozwiązania dla pierwszych produktów online. 

Polecam na początek tworzenie mniejszych kursów na temat konkretnych zagadnień, które zweryfikują działania sprzedażowe, marketingowe, reklamowe oraz komunikację. Sprawdzą, czy produkt trafnie celuje w potrzeby i korzyści grupy docelowej. 

 

Porada 4

Kursy można sprzedawać w przedsprzedaży, zanim powstaną. Uprzedzam jednak, że taka forma pracy nie sprawdzi się z każdym klientem.

Mimo że sprzedaż kursu, zanim powstanie, jest popularna i ma sens, to dla wielu klientów takie działanie będzie nie do zaakceptowania. Oferowanie na rynku czegoś, co jeszcze nie istnieje, może być dla nich zbyt trudne do ogarnięcia.

Jeśli decydujesz się na przedsprzedaż pierwszego kursu online, bez zgromadzonej społeczności i doświadczenia, to działaj ostrożnie. Wszelkie modyfikacje wprowadzone przez klienta podczas nagrywania kursu będą problematyczne, jeśli wyszła już agenda kursu w przedsprzedaży. 

Z drugiej strony, jeśli masz grupę docelową, która darzy Twoją lub Twojego klienta markę zaufaniem i chcecie sprzedawać kolejny produkt, to przedsprzedaż jest dobrym rozwiązaniem. Zweryfikuje ona, ile osób faktycznie go kupi.

 

Porada 5

Oblicz czas potrzebny do zrealizowania kursu. 

Testuj, ile minut zajmuje, na przykład nagrywanie jednego odcinka kursu, jego montaż itp. Potem rozpisz sobie, ile czasu zajmują poszczególne zadania.

 

Rodzaje kursów online – które zaproponować klientom?

 

Podsumowując, chcę mocno podkreślić, że to jaki rodzaj kursu wybierzesz z klientem, jest bardzo istotne dla dalszego funkcjonowania jego firmy. Jej zysków i satysfakcji pracowników.

Zróbcie burzę mózgów, przemyślcie proces tworzenia kursu bardzo dokładnie. Wypiszcie plusy i minusy rozważanych rodzajów kursów i zastanówcie się, ile czasu wybrana opcja zajmie Wam czasu.  Czy dany rodzaj kursu pozwoli przekazać posiadaną wiedzę w taki sposób, jak sobie to wyobrażaliście?

 

Jaką wiedzę przekazywać? Tu musicie sami sobie odpowiedzieć, co chcecie przekazać kursantom. W tym celu zbadajcie grupę docelową.

Na koniec mam dla Ciebie szybkie i przydatne ćwiczenie.

A to punkt, w którym jest obecnie grupa docelowa

B jest punktem, w którym chcesz, aby grupa docelowa była po kursie.

Teraz wyobraź sobie drogę, która musi ta grupa docelowa przejść z pkt. A do pkt. B.

Następnie wyznacz sobie na tej drodze przystanki i określ, jakie postępy mają być dokonane kiedy kursant do nich dotrze.

 

Dzięki temu ćwiczeniu dowiesz się, czego Twoja grupa docelowa potrzebuje w kursie, żeby zrealizować swój cel!

Po więcej informacji na temat kursów online zapraszam Cię do Marketingowej Strefy dla Wirtualnych Asystentek. Przez cały luty 2022 r., w każdą środę o godzinie 10:00 możesz oglądać moje Live`y poświęcone tej tematyce!

Dołącz do grupy i korzystaj z darmowej marketingowej wiedzy!

Zapraszam!

Zostaw komentarz