Zapraszam Cię na trzeci artykuł z serii dotyczącej kursów online.

Na moim blogu znajdziesz wpis na temat tego, jakie są rodzaje kursów online. 

Dowiesz się też, jak pomóc klientowi w wyborze odpowiedniego rodzaju kursu i dopasować go do jego potrzeb oraz umiejętności Wirtualnej Asystentki.

Pisałam również o tym, co jest potrzebne, żeby kurs online stworzyć od podstaw, jakie zadania warto wykonać. 

Dzisiaj biorę pod lupę platformy do kursów online. Jak myślisz, czy są w ogóle potrzebne, aby z kursem wystartować?

Pamiętam czasy, kiedy nie istniały platformy do kursów online. Materiały edukacyjne wysyłano mailem, albo zamieszczano na stronie na WordPressie. Niektórzy dalej działają w ten sposób i nie ma w tym nic złego, szczególnie kiedy ktoś dopiero rozpoczyna przygodę z kursami online. Moim zdaniem jednak nie wygląda to profesjonalnie. Co więcej, zwykle nie sprzyja, aby kurs sprawnie przerobić. Zachęcam Cię, aby zainwestować w platformę kursową. Jest w czym wybierać.

 

Porównanie platform kursowych

Rodzaje platform kursowych

Rodzajów platform jest kilka. 

  •  Można mieć platformę jako dodatek do WordPressa, czyli wtyczkę Learn dash (LMS). 

Tworzenie kursu za pomocą tej wtyczki wygląda podobnie jak budowanie strony na WordPressie. Jest to dobre rozwiązanie, żeby stworzyć samodzielnie platformę niewielkim nakładem finansowym. Wymaga to jednak dużo pracy, czasu i znajomości WordPressa oraz chęci zagłębienia się mocno w temat od strony technicznej, aby platforma działała bezawaryjnie.

  • Platformy subskrypcyjne – z opłatą miesięczną lub roczną. 
  • Platformy „własne” – stworzone przez programistę specjalnie dla klienta zgodnie z jego wytycznymi. Uwaga – bywają kosztowne.
  • Serwisy, m.in. Udemy, czy Eduweb, na które można swoje kursy dodać. W tym przypadku trzeba przekazywać część zysków do serwisu, więc zarabiamy mniej, ale mamy mniejszy kłopot z promocją.

Czym platformy różnią się od siebie?

1. Rodzajem funkcji:

możliwościami przerabiania kursu. Jedną z nich jest opcja odhaczania przerobionych lekcji;

opóźnionym dostępem (dodawanie dostępu do modułów w określonych odstępach czasowych);

funkcją automatycznego wystawiania elektronicznych certyfikatów;

opcjami testów, które będą umożliwiały przejście do kolejnych etapów kursu. 

Słowo „test” kojarzy się często z czymś stresującym, dlatego fajnie jeśli testy do kursu online będą przygotowane w przyjazny i atrakcyjny sposób, aby miło, bezstresowo się je wypełniało. Wtedy kursanci z dużym prawdopodobieństwem je wykonają.

2. Możliwościami tworzenia kursów:

– opcjami tworzenia pakietów skomponowanych z różnych modułów kursowych, jeśli sprzedajesz kurs w różnych wersjach, np.: mini, maxi, premium; 

– funkcjami do zarządzania uczestnikami. Można zweryfikować m.in. ile osób przeszło kurs, obejrzało konkretną lekcję, rozwiązało test itd.

3. Ceną

4. Ustawieniami językowymi

Zwróć uwagę na ustawienia językowe platformy. Jest wiele platform kursowych na rynkach zagranicznych, ale nie wszyscy Wasi klienci znają języki obce. Poza tym mogą nie być chętni na udostępnianie swojego produktu w obcojęzycznej wersji językowej swoim kursantom.

5. Integracjami

Platformy polskie mają zwykle integracje z polskimi programami jak na przykład iFirma – do wystawiania automatycznych faktur. Mają też łatwość skonfigurowania płatności z polskimi bramkami płatności. Ważne jest, aby zweryfikować te integracje np. z popularnym Woocommercem – jeśli masz w nim sklep. 

6. Ilością pracy

Dla mnie ważne jest, żeby platforma kursowa była łatwa i intuicyjna w obsłudze. Aby tworzenie kursu było proste i przyjemne, a przede wszystkim nie zajęło wieczności!  (Uwaga: LMS wymaga więcej pracy niż gotowa platforma).

Moja opinia o pracy z Publigo (dawniej WP Idea)?

Plusy Publigo: 

  • Platforma Publigo to jedna z najbardziej popularnych i polecanych w dyskusjach platform kursowych.
  • Jest polskim narzędziem w moim języku ojczystym, które działa w modelu subskrypcyjnym (subskrypcja miesięczna lub roczna).

Są dwie opcje do wyboru: 

  1. Publigo Go – platforma postawiona na serwerze dostawcy, który odpowiada za jej poprawne działanie.
  2. Publigo Box – platforma jest postawiona na Twoim serwerze, ale wtedy odpowiedzialność za jej działanie i instalację wtyczki LMS jest po Twojej stronie.
  • Posiada możliwość integracji z Woocommerce, wtyczkami do wystawiania faktur, dokonywania płatności online.
  • Ma stałą cenę.

Niektóre platformy są płatne w modelu „płatności od procenta sprzedaży”. Im więcej sprzedaży, tym więcej musisz zapłacić platformie. W moim odczuciu taka forma sprzedaży nie jest przyjazna, wolę mieć stałą cenę i to oferuje mi właśnie WP Idea.

  • Zawiera łatwe w obsłudze, rozbudowane funkcje, o których pisałam wcześniej. Kursy tworzy się szybko i intuicyjnie, można je dopasować wizualnie do marki według szablonu.
  • Obsługa zbliżona jest do WordPressa. To duże ułatwienie dla Wirtualnych Asystentek, które zwykle o WP mają podstawowe pojęcie. Również dla klientów jest zazwyczaj prosta w użytkowaniu.

 

 

Minusy Publigo:

  • kiepski support

Mam przykre doświadczenia ze współpracy i komunikacji z supportem WP Idea. Niestety nie otrzymałam wystarczającej pomocy, kiedy pojawiły się problemy na platformie i dlatego czuję się zawiedziona tym aspektem.

  • dziurawe funkcje” i zawodność

Uważam, że są tam błędy, które powinny zostać wychwycone przez pracowników platformy i bezwzględnie naprawione, żeby umożliwić niezawodne i bezstresowe korzystanie użytkownikom.

  • działanie na szablonie

WP oferuje już gotowe szablony, więc trudno jest idealnie wizualnie dopasować platformę do designu danej firmy.

Jak wybrać platformę? Czym się kierować?

Decyzję związaną z wyborem platformy kursowej  warto dobrze przeanalizować i przemyśleć. Zmiana platformy kursowej nie jest prosta. 

Przy wyborze platformy cena oczywiście jest ważna, ale nie powinna mieć determinującego wpływu na Twoją decyzję.

Pamiętaj, że od tego wyboru zależy jakość Twojej pracy. Czy masz ochotę na krew, pot i łzy? A może wolisz sprawną pracę, satysfakcję i uśmiech?

Niektóre platformy oferują wersje darmowego testowania – to pożyteczne rozwiązanie i polecam z niego skorzystać, aby przekonać się, z jakim narzędziem masz do czynienia. 

Poza skorzystaniem z darmowego testowania, mam dla Ciebie jeszcze kilka wskazówek przydatnych podczas wyboru platformy.

  • Wypisz sobie potrzebne Ci funkcje

Przejrzyj platformy, które podsunie Ci wyszukiwarka Google i zastanów się, czy funkcje, które oferuje dana platforma, są Ci potrzebne. 

Wypisz sobie „Top 5 rzeczy”, które będą dla Ciebie lub dla Twojego klienta przydatne, z czego będziecie korzystać Wy i Wasi kursanci.

Koniecznie uwzględnij integracje z programami, których realnie potrzebujecie. Przy wyborze mogą być kluczowe!!!

  • Zadaj pytania na grupach branżowych np. na Facebooku o wybrane, konkretne funkcje, zgodne z Twoimi potrzebami. Podejrzewam, że znajdą się osoby, które chętnie pomogą i podzielą się swoim doświadczeniem.
  • Poszukaj opinii na forach, nie tylko polskich, ale też zagranicznych (jeśli język nie jest przeszkodą).
  • Skorzystaj z porównywarek online.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu masz już podstawowe informacje dotyczące platform kursowych, a kwestia związana z ich wyborem będzie dla Ciebie teraz bardziej przejrzysta.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat tworzenia kursów online, posłuchaj moich nagrań LIVE na grupie Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek.

Zostaw komentarz