Jeżeli znasz już poprzedni odcinek, to umiesz skonfigurować formularz zapisu, dzięki temu możesz zbierać kontakty i budować bazę subskrybentów. Dzisiaj nauczysz się, jak stworzyć automatyzację w MailerLite i ustawiać wysyłkę maili.

KROK 1 – TWORZENIE AUTOMATYZACJI W MAILERLITE

jak stworzyć automatyzację w Mailerlite?

W MailerLite do automatyzacji możemy przejść z dwóch miejsc – poprzez kartę Automation lub Forms (czyli z poziomu formularzy). Sprawdźmy najpierw, jak to wygląda w zakładce Formularze, a potem obejrzymy dodatkowe możliwości dostępne w Automatyzacji.

opcje automatyzacji w formularzu

Kliknij gotowy formularz i wybierz zakładkę Automation. Pokażą się tu wszystkie automatyzacje powiązane z tym formularzem.

jak stworzyć automatyzację w MailerLite?

Naciśnij Create Automation, żeby przejść do opcji tworzenia nowej automatyzacji.

widok automatyzacji

Otworzony widok jest analogiczny, jak ten z poziomu Automation, z tą różnicą, że mamy już wypełniony pierwszy krok naszej automatyzacji, czyli When subscribers join a form  – gdy subskrybent wypełni formularz. Możemy jednak go zmienić.

KROK 2 – USTAWIENIE PARAMETRÓW AUTOMATYZACJI W MAILERLITE

I KROK AUTOMATYZACJI

Kliknij Workflow trigger – rozwinie Ci się lista możliwości:

wybór kolejnej akcji

Teraz naciśnij plus, żeby wybrać kolejny krok. Możesz w tym miejscu:

  • Email – wysłać email,
  • Delay – dodać opóźnieniem,
  • Condition –  dodać warunek,
  • Action – dodać akcję.

Naciśnij Delay, żeby ustawić opóźnienie.

ustawienie opóźnienia

Możesz tutaj wpisać, ile dokładnie ma trwać opóźnienie danej akcji – do wyboru masz: minuty, godziny, dni, tygodnie, miesiące lub też ustawić konkretną datę.

ustawienie warunku

Zamiast opóźnienia można ustawić warunek, który musi być spełniony, żeby wysłać mail. Tu też możesz wybrać różne opcje takie jak aktywność w kampanii, aktywność w automatyzacji, członkostwo w grupie itd. Można również wybrać akcję do wykonania.

wysyłka maila

Ponownie naciśnij na plus i wybierz teraz mail. Na początku wpisz temat maila (Subject). Warto się zainteresować tym, jakie tytuły maili są chętniej otwierane, może to znacząco wpływać później na wskaźniki i statystyki. W temacie możesz też dodać imię odbiorcy, które będzie się automatycznie pojawiało. Kliknij Insert i wybierz {$name}.

Można też zmienić w polu nadawca nazwę firmy na swoje imię – wiadomości od konkretnej osoby mają lepszą otwieralność. Potem dostosuj język i możesz zaznaczyć, żeby linki były śledzone przez Google Analytics. Potwierdź przyciskiem Save, a następnie naciśnij Design email, żeby przejść do dalszej części edycji i stworzyć wiadomość do wysłania.

KROK 3 – TWORZENIE WIADOMOŚCI EMAIL W MAILERLITE

creator wiadomości

Masz kilka możliwych opcji, proponuję skorzystać z Drag & drop editor, jest najprostszy z dostępnych i najbardziej praktyczny. Naciśnij Choose i przejdź do kreatora.

Dostosowanie elementów zawartych w mailu

szablon wiadomości do edycji

Pojawia się automatycznie wygenerowany szablon wiadomości, który możemy całkowicie przekształcić. Mamy też możliwość dodać  nowe elementy. W tym celu trzeba chwycić wybrany blok z lewej strony przeciągnąć go na szablon i upuścić. Każdy blok możemy też dostosować.

Po pierwsze możemy go przesuwać w górę i dół, klikając jedną ze strzałeczek pojawiających się po najechaniu na blok po lewej stronie na górze. Możemy go skopiować – klikając na drugą ikonkę od prawej. Możemy też go usunąć, klikając ikonę kosza. Przycisk oka pozwala na wybór odbiorców każdej części wiadomości. A co najważniejsze długopis przenosi nas do edycji konkretnego bloku.

jak zmienić logo w mailu

Zacznij edytować wiadomość od góry, najpierw zmień logo – kliknij długopis na odpowiednim bloku i następnie naciśnij Change po prawej stronie i z biblioteki mediów wybierz obrazek przedstawiający logo.

Obok logo możesz wpisać tytuł maila – przykładowo: Wiadomość powitalna.

jak zmienić nagłówek maila

Teraz poniżej kliknij długopis na polu nagłówka i z prawej strony wpisz, o czym będzie mail, możesz też dodać podtytuł.

dodawanie i edycja zdjęcia w mailu

Przejdź do edycji zdjęcia, możesz je usunąć lub zostawić – teorii na temat zdjęć w mailach jest wiele. Jeżeli chcesz dodać swoje zdjęcie, kliknij obrazek zdjęcia z prawej strony i wybierz je w bibliotece mediów. W celu edytowania zdjęcia kliknij Edit image i przejdź do edytora, możesz w nim także przycinać obrazy.

personalizacja treści wiadomości

Najwyższy czas zająć się treścią maila. Najedź na blok tekstowy i kliknij długopis. Następnie w polu edycji możesz wpisać tekst wiadomości.

Każdą wiadomość możesz personalizować. Wystarczy kliknąć zaznaczoną na zdjęciu ikonkę, żeby otworzyła się tabela, z której wybieramy Name. Wtedy każdy list będzie zawierał imię odbiorcy.

Ilość tekstu w wiadomości jest dowolna, nie ma tu ograniczeń, można też przesunąć zdjęcie w inne miejsce np. pod tekstem, lub też wybrać układ tekst – zdjęcie – tekst.

Pamiętaj, że z lewej strony masz też inne bloki. Użyj ich np., żeby kierować na swoją stronę do wpisów.

edycja przycisku w mailu

Kolejną rzeczą do edycji jest przycisk. Najedź na niego, kliknij długopis i następnie w panelu z prawej strony wybierz Settings.  W Design settings możesz zmienić tło  – Background, a w Button settings położenie – Button alignment, kształt i kolor  przycisku. Przejdź teraz do Content i wpisz swoje Call to Action na przycisku.

ankieta w mailu

Ciekawą opcją w mailu jest ankieta. Jeżeli chcesz nawiązać kontakt z czytelnikami, dostosuj Intro – powitanie, Question – pytanie i Outro – podziękowanie.

Poza zmianą nagłówka, tekstu i przycisku, pamiętaj o doborze odpowiedniego typu pytania i odpowiedzi – możliwości masz wiele.

Na koniec w Settings dostosuj wygląd formularza ankiety – kolory, tło, czcionki i tym podobne.

przekierowanie na bloga w mailu

Możesz też wstawić przekierowanie na bloga w mailu. Wybierz odpowiedni blok i upuść go w wybranym miejscu, następnie dostosuj tytuł, tekst, zdjęcie i wklej link do przekierowania. Zmień też w Settings wygląd: kolory, czcionki, przycisk.

edycja stopki

Ostatnią rzeczą do zedytowania w mailu jest stopka – najedź na długopis i zmień to, co automatycznie jest tam dodane.

Najważniejsze, żebyś dodała linki do swoich mediów społecznościowych, możesz też usunąć te, których nie używasz (wybór ikonek jest bardzo duży).

Link do anulowania subskrypcji jest elementem obowiązkowym zgodnie z ustawodawstwem europejskim.

Zapisanie maila i uruchomienie automatyzacji

zapisywanie wiadomości jako szablon

Po zakończeniu edycji wiadomości możesz ją zapisać jako szablon. W tym celu wróć na górę strony i kliknij przycisk Action. Pojawi Ci się wtedy opcja Save as template.

Dzięki temu przygotowując następną wiadomość, będziesz mógł zmienić tylko część elementów, jak treść i zdjęcia, a cała reszta będzie już gotowa i dostosowana do Twoich potrzeb.

wysyłanie wiadomości testowej

Przed uruchomieniem automatyzacji warto też wysłać wiadomość testową, żeby zobaczyć, jak ona się prezentuje na skrzynce. Żeby móc to zrobić wystarczy kliknąć Preview and test, następnie wybierz Send a test email. Wyskoczy Ci okienko, w którym możesz wpisać email, na który ma być wysłany próbny mail. Na zakończenie zatwierdź przyciskiem Send test.

Daje to możliwość sprawdzenia, czy linki działają, czy zdjęcia się poprawnie wyświetlają i czy nie ma żadnych literówek.

Teraz kliknij Done editing i wyjdź z edytora. Twoja wiadomość jest gotowa do wysłania.

automatyzacja - kolejny krok

Przechodzisz teraz z powrotem do automatyzacji i możesz wprowadzić kolejny krok. Np. naciśnij plus i ustaw kolejne opóźnienie klikając Delay. A potem możesz wprowadzić kolejny mail i wysłać do tych osób kontynuację. Dzięki temu możesz stworzyć sekwencję maili, które będą opowiadały tę samą historię, a odbiorcy będą czekać na dalszy ciąg.

uruchomienie automatyzacji

Na zakończenie wystarczy uruchomić gotową automatyzację. Kliknij przycisk OFF, żeby zmienił się na ON – od tej pory każdy, kto się zapisze w tym formularzu, otrzyma sekwencję maili. Następnie kliknij strzałkę w lewym górnym rogu, żeby powrócić do listy automatyzacji.

A może stworzysz ze mną Twoją pierwszą stronę w MailerLite?

Po tym odcinku porad technicznych umiesz już stworzyć maile i ustawić automatyzację. Jednak MailerLite oferuje o wiele więcej możliwości i opcji. Pomogą Ci one rozwijać Twój biznes i zdobywać klientów.

W najbliższym czasie omówimy sobie Lending Page, która pozwala na przedstawienie swojej oferty i prowadzenie kampanii marketingowych. W kolejnych odcinkach zajmiemy się też wysyłką kampanii.

Jeżeli chcesz zacząć swoją przygodę z MailerLite, ale nie potrafisz założyć konta, zapraszam do tego wpisu. Tam dowiesz się, jak przejść przez proces autoryzacji. Inny odcinek pokazuje też, jak szybko i sprawnie stworzyć formularz zapisu i zacząć budować swoją bazę subskrybentów.

Dowiedz się o kolejnych poradach dotyczących MailerLite!

Wypełnij formularz, a ja wyślę Tobie informacje o nowych odcinkach poradnika technicznego w pierwszej kolejności. Dzięki temu nie przegapisz żadnych wartościowych treści! 🙂

.

Na zakończenie

Daj znać w komentarzu, czy wskazówki się przydały. To dla mnie cenne informacje, co mogę poprawić w swoich nagraniach, aby jeszcze lepiej pomagać innym przedsiębiorcom. Jeśli masz dodatkowe pytania, to też śmiało pisz! Wiem, że tematy, które teraz omawiamy, są coraz bardziej skomplikowane. Jeżeli chcesz dokładniej opracować jakiś temat lub coś nie jest do końca jasne, koniecznie daj znać. Chętnie odpowiem i rozwieję wszelkie wątpliwości.

Do zobaczenia!

Marta

 

PS. Czy obserwujesz mnie już na Facebooku? Gwarantuję, że warto! 🙂

Zostaw komentarz