Z pierwszego artykułu na moim blogu, na temat email marketingu, wiesz już:

  • Jakie są zalety email marketingu?
  • W jakich biznesach się sprawdzi, a w jakich nie?
  • Ile kosztuje?
  • Co robić, żeby email marketing był skuteczny?
  • Jak przekonać klienta, żeby korzystał z email marketingu?

Czas na część drugą i kolejną dawkę wiedzy!

Zacznę od podstaw prawnych, których dowiedziałam się od prawników oraz na szkoleniach i kursach.

Mam nadzieję, że będą dla Ciebie przydatne.

Aspekty prawne email marketingu

 

Obowiązkowe, prawnie wymagane elementy formularza do zapisu na newsletter to:

– Kontakty pozyskane legalnie za zgodą odbiorców. Stosuj przejrzyste działania i podawaj prawdziwe informacje. Subskrybent musi wiedzieć, na co się zapisuje, co będzie otrzymywał. Liczy się jakość, a nie ilość kontaktów, więc kupowanie ich odradzam!

Polityka prywatności. Można kupić gotową politykę prywatności od prawników, którą będziesz w stanie samodzielnie dopasować do swojej działalności.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych zawierająca objaśnienie przez kogo dane są przetwarzane, w jakim celu, wraz z odniesieniem do polityki prywatności.

Double opt-in, czyli tzw. „podwójny zapis na listę subskrybentów”. Oznacza, że aby zostać wpisanym do bazy kontaktów, trzeba nie tylko wypełnić formularz, ale również kliknąć link aktywacyjny wysyłany automatycznie po wypełnieniu. Ta funkcja pomaga też zweryfikować, kto rzeczywiście jest zainteresowany otrzymywaniem wiadomości.

Możliwość wypisania się z newslettera.

Jak przeprowadzić dobry zapis na newsletter

 

Czyli co zrobić, żeby odbiorca wypełnił formularz i trafił na listę mailingową?

 

Przygotuj:

  1. Formularz zapisu na newsletter
  • Przede wszystkim, potrzebujesz krótki i konkretny formularz, który ma jasno określony cel. 
  • Umieść w formularzu wyraźny i chwytliwy przycisk CTA  – call to action (wezwanie do działania wskazujące, co się stanie po kliknięciu) oraz informację o przetwarzaniu danych osobowych.
  • Warto na końcu formularza zamieścić przypomnienie o potwierdzeniu adresu email, na przykład: “pamiętaj, aby po zapisie potwierdzić swój adres email”.

 

  1. Pierwszą stronę z podziękowaniem

Pierwsza strona podziękowania wyświetla się po wypełnieniu i wysłaniu formularza.

Jej zadaniem jest jak najszybsze przekierowanie użytkownika do potwierdzenia adresu email.

Ja używam tutaj bardzo konkretnej komunikacji i podkreślam, że przyszły subskrybent MUSI potwierdzić swój adres email.

Nie lekceważ tej strony, bo od jej treści zależy, ile osób będzie potwierdzać swoje adresy email, co w rezultacie przekłada się bezpośrednio na liczbę nowych subskrybentów.

Zobacz przykład: 

Możesz też ułatwić odbiorcy ten proces i stworzyć instrukcję, co po kolei  należy wykonać, na przykład.:

a) teraz wejdź na swoją skrzynkę email,

b) potwierdź swój adres mailowy w wiadomości, którą otrzymałeś,

c) przenieś moją wiadomość do folderu odebrane/ dodaj mój adres email do zaufanych.

  1. Email z prośbą o potwierdzenie adresu mailowego

W tym mailu najważniejszy jest przycisk CTA, w który musi kliknąć subskrybent. Powinien być duży, wyraźny z jasnym wezwaniem i komunikatem na przykład: ”potwierdź swój adres email” lub „kliknij tutaj, aby potwierdzić swój adres email i otrzymać ebooka”.

Warto uprzedzić na końcu tego maila, co wydarzy się w następnej kolejności tj. po kliknięciu w CTA. Inaczej mówiąc, co zyska nasz odbiorca, jeśli kliknie i przejdzie dalej.

Na końcu wiadomości powinna znaleźć się ponownie informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Istotne jest, aby w tej wiadomości nie dodawać żadnych przekierowań do bloga czy produktu – oficjalnie nie posiadasz jeszcze pełnej zgody na takie działania (dopiero po potwierdzeniu adresu email ją otrzymasz).

 

  1. Drugą stronę z podziękowaniem

Na niej dziękujesz za dołączenie do bazy mailowej i informujesz, co dzieje się dalej.

Ponownie, warto przypomnieć o tym, aby odbiorca wiadomości sprawdził,czy Twoja wiadomość nie wpadła do spamu/ ofert/ powiadomień i aby przeniósł ją do folderu “odebrane” lub dodał Twój adres email do zaufanych.

Możesz w tym miejscu umieścić  “One time offer” – czyli wyjątkową, jednorazową ofertę, na przykład na zakup jakiegoś produktu w podziękowaniu za zapis na newsletter.

TIP: Strony podziękowania możesz stworzyć na swojej witrynie internetowej. Jest to dobre rozwiązanie pod względem reklamowym, bo można pod nią podpiąć pixel i mierzyć na niej ruch. MailerLite oferuje możliwość wklejenia linku do strony z podziękowaniem.

  1. Uruchom automatyzację po potwierdzeniu adresu email

Po dodaniu subskrybenta do bazy możesz już uruchomić automatyzację, ustawioną w programie do email marketingu, na przykład: potwierdzającą zapis na webinar lub rozpoczynającą cykl wiadomości.

W jaki sposób i gdzie zbierać subskrybentów?

 

Istnieje wiele, różnych strategii pozyskiwania subskrybentów, w zależności od sytuacji firmy i branży.

 

W jaki sposób zbierać subskrybentów?

Po pierwsze, za pomocą zwykłych, standardowych zapisów przez formularz.

Po drugie, używając “Lead magnet” – darmowego produktu, na przykład: ebooka, mini kursu on line, krótkiej lekcji. Z pewnością, tym prezentem miło odwdzięczysz się za adres email. 

 

Gdzie zbierać subskrybentów?

Możesz to zrobić:

– w mediach społecznościowych. Na Facebooku –  publikując regularne, cykliczne posty (z zachętą do zapisania się, na przykład: na newsletter lub do pobrania czegoś) albo na Instagramie w bio czy w stories;

– na blogu. Możesz umożliwić zapis pod wpisami blogowymi lub w treści wpisu blogowego;

– na stronie głównej Twojej witryny internetowej lub w jej stopce;

– w nienachalnym pop up`ie. Polecam MailerLite, w którym pop`upa można rozsądnie ustawić. Pop up nie powinien wyskakiwać jako pierwszy po wejściu na Twoją stronę internetową, bo to może być denerwujące. 🙂

– w opisie pod nagraniami na YouTube,

– sklepie internetowym,

– stopce w emailu. 

– i wszędzie tam, gdzie prowadzisz działania wspierające sprzedaż oraz promocję w sieci.

TIP: warto przygotować osobny landing page z formularzem na zapis – szybki link, który można łatwo wkleić w różnych miejscach w internecie

Ciekawe strategie na budowanie email marketingu

 

Co się u mnie sprawdza?

  • Interesujący artykuł na blogu i lead magnet w temacie artykułu (w formie formularza, albo pop upu). Tu dodatkowo możesz włączyć reklamę! 

Jednym działaniem osiągniesz dwa efekty i więcej korzyści, ponieważ zbierzesz subskrybentów i skierujesz ruch na stronę, (który później przydaje się do remarketingu).

  • Webinary i wyzwania  – są świetnym sposobem na pozyskiwanie subskrybentów.
  • Promocje na pierwsze zakupy za zapis na newsletter.

Są różne strategie, dlatego testuj,co działa u Ciebie!

Jakie treści wysyłać?

 

Co wysyłać, żeby newsletter był ciekawy?

To zależy od branży i kanałów komunikacji, jakie prowadzisz, ale mam kilka pomysłów:

– opowiedz, co u Ciebie/ w firmie słychać; 

– rozbuduj w newsletterze Twój artykuł z bloga/ posta z Facebooka lub karuzelę z Instagrama,

– dodaj zaproszenie na Twoje podcasty;

– pochwal się nowinkami w sklepie – wpieraj się tu look bookami, używaj storytelling;

– opisz ciekawostki z Twojej branży; 

– opowiedz case study. 

Na co zwrócić szczególną uwagę? Na wartościowe treści w newsletterze, czyli takie, które odpowiadają na potrzeby grupy docelowej, są merytoryczne i konkretne. Nie umieszczaj w nich tylko sprzedaży i promocji (opowiadam o tym w części 1 artykułu ).

Dzięki temu Twoje newslettery staną się mocną siłą napędową sprzedaży i marketingu.

Jeśli interesują Cię kwestie techniczne związane z newsletterem, obejrzyj moje tutoriale, w których krok po kroku pokazuję jak to wszystko działa od kuchni.

  1. Jak założyć konto w MailerLite
  2. W jaki sposób zrobić formularz zapisu w MailerLite
  3. Ustaw automatyzację w MailerLite 
  4. Zbuduj stronę internetową w MailerLite

A jeśli potrzebujesz jeszcze więcej informacji, zachęcam z całego serducha do obejrzenia dwóch nagrań z LIVE, na temat podstaw w email marketingu, umieszczonych w grupie facebookowej  MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek!

Świetnie uzupełnią treści z bloga!

 

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Zapraszam do zapisu na piekielnie konkretny newsletter „Marketingowe Chilli” od Kompasu Marki, który otrzymasz w każdy poniedziałek.  Zapisuję się!

Dzięki niemu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

 

 

newsletter Marketingowe Chilli

Zostaw komentarz