Z pierwszego artykułu na moim blogu, na temat email marketingu, wiesz już:

  • Jakie są zalety email marketingu?
  • W jakich biznesach się sprawdzi, a w jakich nie?
  • Ile kosztuje?
  • Co robić, żeby email marketing był skuteczny?
  • Jak przekonać klienta, żeby korzystał z email marketingu?

Czas na część drugą i kolejną dawkę wiedzy!

Zacznę od podstaw prawnych, których dowiedziałam się od prawników oraz na szkoleniach i kursach.

Mam nadzieję, że będą dla Ciebie przydatne.

Aspekty prawne email marketingu

 

Obowiązkowe, prawnie wymagane elementy formularza do zapisu na newsletter to:

– Kontakty pozyskane legalnie za zgodą odbiorców. Stosuj przejrzyste działania i podawaj prawdziwe informacje. Subskrybent musi wiedzieć na co się zapisuje, co będzie otrzymywał. Liczy się jakość, a nie ilość kontaktów, więc kupowanie ich odradzam!

Polityka prywatności. Można kupić gotową politykę prywatności od prawników, którą będziesz w stanie samodzielnie dopasować do swojej działalności.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych zawierająca objaśnienie przez kogo dane są przetwarzane, w jakim celu, wraz z odniesieniem do polityki prywatności.

Double opt-in, czyli tzw. “podwójny zapis na listę subskrybentów”. Oznacza, że aby zostać wpisanym do bazy kontaktów, trzeba nie tylko wypełnić formularz, ale również kliknąć w link aktywacyjny wysyłany automatycznie po wypełnieniu. Ta funkcja pomaga też zweryfikować, kto rzeczywiście jest zainteresowany otrzymywaniem wiadomości.

Możliwość wypisania się z newslettera.

Jak przeprowadzić dobry zapis na newsletter

 

Czyli co zrobić, żeby odbiorca wypełnił formularz i trafił na listę mailingową?

 

Przygotuj:

  1. Formularz zapisu na newsletter
  • Przede wszystkim, potrzebujesz krótki i konkretny formularz, który ma jasno określony cel. 
  • Umieść w formularzu wyraźny i chwytliwy przycisk CTA  – call to action (wezwanie do działania wskazujące, co się stanie po kliknięciu) oraz informację o przetwarzaniu danych osobowych.
  • Warto na końcu formularza zamieścić przypomnienie o potwierdzeniu adresu email, na przykład: “pamiętaj, aby po zapisie potwierdzić swój adres email”.

 

  1. Pierwszą stronę z podziękowaniem

Pierwsza strona podziękowania wyświetla się po wypełnieniu i wysłaniu formularza.

Jej zadaniem jest jak jak najszybsze przekierowanie użytkownika do potwierdzenia adresu email.

Ja używam tutaj bardzo konkretnej komunikacji i podkreślam, że przyszły subskrybent MUSI potwierdzić swój adres email.

Nie lekceważ tej strony, bo od jej treści zależy, ile osób będzie potwierdzać swoje adresy email, co w rezultacie przekłada się bezpośrednio na liczbę nowych subskrybentów.

Zobacz przykład: 

Możesz też ułatwić odbiorcy ten proces i stworzyć instrukcję, co po kolei  należy wykonać, na przykład.:

a) teraz wejdź na swoją skrzynkę email,

b) potwierdź swój adres mailowy w wiadomości, którą otrzymałeś,

c) przenieś moją wiadomośc do folderu odebrane/ dodaj mój adres email do zaufanych.

  1. Email z prośbą o potwierdzenie adresu mailowego

W tym mailu najważniejszy jest przycisk CTA, w który musi kliknąć subskrybent. Powinien być duży, wyraźny z jasnym wezwaniem i komunikatem na przykład: ”potwierdź swój adres email” lub “kliknij tutaj, aby potwierdzić swój adres email i otrzymać ebooka” .

Warto uprzedzić na końcu tego maila, co wydarzy się w następnej kolejności tj. po kliknięciu w CTA. Inaczej mówiąc, co zyska nasz odbiorca, jeśli kliknie i przejdzie dalej.

Na końcu wiadomości powinna znaleźć się ponownie informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Istotne jest, aby w tej wiadomości nie dodawać żadnych przekierowań do bloga czy produktu – oficjalnie nie posiadasz jeszcze pełnej zgody na takie działania (dopiero po potwierdzeniu adresu email ją otrzymasz).

 

  1. Drugę stronę z podziękowaniem

Na niej dziękujesz za dołączenie do bazy mailowej i informujesz, co dzieje się dalej.

Ponownie, warto przypomnieć o tym, aby odbiorca wiadomości sprawdził,czy Twoja wiadomość nie wpadła do spamu/ ofert/ powiadomień i aby przeniósł ją do folderu “odebrane” lub dodał Twój adres email do zaufanych.

Możesz w tym miejscu umieścić  “One time offer” – czyli wyjątkową, jednorazową ofertę, na przykład na zakup jakiegoś produktu w podziękowaniu za zapis na newsletter.

TIP: Strony podziękowania możesz stworzyć na swojej witrynie internetowej. Jest to dobre rozwiązanie pod względem reklamowym, bo można pod nią podpiąć pixel i mierzyć na niej ruch. MailerLite oferuje możliwość wklejenia linku do strony z podziękowaniem.

  1. Uruchom automatyzację po potwierdzeniu adresu email

Po dodaniu subskrybenta do bazy możesz już uruchomić automatyzację, ustawioną w programie do email marketingu, na przykład: potwierdzającą zapis na webinar lub rozpoczynającą cykl wiadomości.

W jaki sposób i gdzie zbierać subskrybentów?

 

Istnieje wiele, różnych strategii pozyskiwania subskrybentów, w zależności od sytuacji firmy i branży.

 

W jaki sposób zbierać subskrybentów?

Po pierwsze, za pomocą zwykłych, standardowych zapisów przez formularz.

Po drugie, używając “Lead magnet” – darmowego produktu, na przykład: ebooka, mini kursu on line, krótkiej lekcji. Z pewnością, tym prezentem miło odwdzięczysz się za adres email. 

 

Gdzie zbierać subskrybentów?

Możesz to zrobić:

– w mediach społecznościowych. Na Facebooku –  publikując regularne, cykliczne posty (z zachętą do zapisania się, na przykład: na newsletter lub do pobrania czegoś) albo na Instagramie w bio czy w stories;

– na blogu. Możesz umożliwić zapis pod wpisami blogowymi lub w treści wpisu blogowego;

– na stronie głównej Twojej witryny internetowej lub w jej stopce;

– w nienachalnym pop up`ie. Polecam MailerLite, w którym pop`upa można rozsądnie ustawić. Pop up nie powinien wyskakiwać jako pierwszy po wejściu na Twoją stronę internetową, bo to może być denerwujące 🙂

– w opisie pod nagraniami na YouTube,

– sklepie internetowym,

– stopce w emailu. 

– i wszędzie tam, gdzie prowadzisz działania wspierające sprzedaż oraz promocję w sieci.

TIP: warto przygotować osobny landing page z formularzem na zapis – szybki link, który można łatwo wkleić w różnych miejscach w internecie

Ciekawe strategie na budowanie email marketingu

 

Co się u mnie sprawdza?

  • Interesujący artykuł na blogu i lead magnet w temacie artykułu (w formie formularza, albo pop upu). Tu dodatkowo możesz włączyć reklamę! 

Jednym działaniem osiągniesz dwa efekty i więcej korzyści, ponieważ zbierzesz subskrybentów i skierujesz ruch na stronę, (który później przydaje się do remarketingu).

  • webinary i wyzwania  – są świetnym sposobem na pozyskiwanie subskrybentów
  • promocje na pierwsze zakupy za zapis na newsletter

Są różne strategie, dlatego testuj co działa u Ciebie!

Jakie treści wysyłać?

 

Co wysyłać, żeby newsletter był ciekawy?

To zależy od branży i kanałów komunikacji jakie prowadzisz, ale mam kilka pomysłów:

– opowiedz, co u Ciebie/ w firmie słychać; 

– rozbuduj w newsletterze Twój artykuł z bloga/ posta z Facebooka lub karuzę z Instagrama,

– dodaj zaproszenie na Twoje podcasty;

– pochwal się nowinkami w sklepie – wpieraj się tu look bookami, używaj storytelling;

– opisz ciekawostki z Twojej branży; 

– opowiedz case study. 

Na co zwrócić szczególną uwagę? Na wartościowe treści w newsletterze, czyli takie, które odpowiadają na potrzeby grupy docelowej, są merytoryczne i konkretne. Nie umieszczaj w nich tylko sprzedaży i promocji (opowiadam o tym w części 1 artykułu ).

Dzięki temu Twoje newslettery staną się mocną siłą napędową sprzedaży i marketingu.

Chcesz tchnąć życie w poniedziałkowe, leniwe poranki?

Zapraszam na energetyzujący newsletter „Marketingowe Chilli” od Kompasu Marki, który otrzymasz w każdy poniedziałek o godz. 9:00.  Zapisuję się!

Jeśli interesują Cię kwestie techniczne związane z newsletterem, obejrzyj moje tutoriale, w których krok po kroku pokazuję jak to wszystko działa od kuchni.

  1. Jak założyć konto w MailerLite
  2. W jaki sposób zrobić formularz zapisu w MailerLite
  3. Ustaw automatyzację w MailerLite 
  4. Zbuduj stronę internetową w MailerLite

A jeśli potrzebujesz jeszcze więcej informacji, zachęcam z całego serducha do obejrzenia dwóch nagrań z LIVE, na temat podstaw w email marketingu, umieszczonych w grupie facebookowej  MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek!

Świetnie uzupełnią treści z bloga!

Zostaw komentarz