Po co Ci email marketing i newsletter?

 

5 kluczowych zalet email marketingu:

 

  1. Email marketing świetnie wspiera sprzedaż, a newsletter jest skutecznym narzędziem promocyjnym marki. 
  2.  Bezpieczeństwo. Pamiętasz awarię Facebooka? Niektórym zrobiło się ciepło, kiedy przez kilka godzin nie wiedzieli, co dzieje się z ich biznesem w sieci. Newsletter daje komfort i poczucie bezpieczeństwa, kiedy media społecznościowe nie działają lub gdy konto zostanie zablokowane.
  3. Względy finansowe. Dzięki temu, że działasz w email marketingu, nie musisz płacić za reklamy = pozyskanie klientów, jak to ma miejsce w social mediach. Jeśli zdobędziesz adresy mailowe, zbudujesz bazę kontaktów, to masz przed sobą już prostą drogę, żeby docierać do swoich potencjalnych klientów, wysyłać im wiadomości i dawać ciekawy, merytoryczny przekaz.
  4. Dzięki niemu można nawiązać bliższe relacje z klientami/ społecznością – wiadomości wysyłane są w prywatną przestrzeń, bezpośrednio do osoby z bazy kontaktów.
  5. Daje super możliwość precyzowania grup docelowych.  Programy do email marketingu umożliwiają dzielenie subskrybentów na różne grupy, na przykład ze względu na zainteresowania, aby przesyłać im dopasowane i trafne informacje. Jest to wyjątkowa cecha newslettera!

W jakich biznesach email marketing będzie się sprawdzał najlepiej?

 

Dla kogo email marketing jest odpowiedni?

Newsletter nadaje się dla wszystkich biznesów, w których chcesz budować dłuższe relacje z klientem i zostać z nim w długotrwałym kontakcie.

 

Po pierwszedla biznesów online:

– w których najważniejsze jest budowanie pozycji eksperta, gromadzenie zaangażowanej społeczności i budowanie mocnych relacji z grupą odbiorczą (więcej dowiesz się w artykule o strategii marketingowejpromowaniu pierwszego produktu). Do tego email marketing nadaje się idealnie, ponieważ:

a) merytoryczne wiadomości trafiają do konkretnie wyselekcjonowanych osób (to tak zwana segmentacja odbiorców),

b) jest to zwykle grono osób, które są zainteresowane, kim jesteś, co robisz i chcą Cię obserwować,  skoro zdecydowały się dać Ci swój adres email. 

– które posiadają drabinę produktów. Drabina produktów to kilka rzeczy w ofercie, powiązanych ze sobą, którymi osoby z grupy docelowej będą zainteresowane. Dzięki programowi do email marketingu można się zorientować jakie potrzeby mają klienci i na jakim etapie zaciekawienia produktami jest dany klient, aby dopasować do niego ofertę.

 

Po drugiedla biznesów stacjonarnych:

– aby nawiązać relację z klientem. Email marketing w biznesie stacjonarnym sprawdzi się świetnie wtedy, kiedy poza relacjami “na żywo”, chcesz utrzymywać relacje również w sieci po to, aby o Tobie i Twoim biznesie szybko nie zapomniano; 

– żeby przekierować klienta z biznesu stacjonarnego na biznes online;

– do informowania klienta o promocjach. 

 

Dla jakich biznesów email marketing się nie nadaje?

W mojej opinii newsletter nie sprawdzi się w biznesie, który oferuje jednorazową usługę i nie potrzebuje budować relacji z klientem na dłuższy okres czasu, bo nie ma drabiny produktów.

Nie sprawdzi się też w sytuacji, kiedy firma nie chce inwestować swojego czasu w newsletter. Efektywna praca w email marketingu nie opiera się na wykonaniu jednorazowego działania polegającego tylko na zebraniu adresów email. Warto zaangażować się w tworzenie newsletterów w perspektywie dłuższego czasu, aby odnieść sukces i realizować cele sprzedażowe.

Ile kosztuje email marketing? Czy naprawdę warto z niego korzystać?

 

Prowadzenie konta w MailerLite do tysiąca subskrybentów jest darmowe i wystarczające dla początkującego biznesu. Powyżej tysiąca kontaktów, w bazie, pojawiają się opłaty, a ich wysokość zależy od stopnia zaawansowania funkcji, które wybierzesz.

Zebranie subskrybentów wiąże się oczywiście z szeregiem działań, które musimy podjąć. 

Możemy zdecydować się działać bezkosztowo i organicznie, ale szczególnie jeśli społeczność jest mała – ta opcja zajmie sporo czasu. Proces pozyskiwania subskrybentów można wspierać reklamą, a koszt reklamy za jeden nowy kontakt jest bardzo zależny od branży, waha się od kilkunastu groszy do kilku złotych za 1 osobę w bazie.

Kosztuje na pewno Twój czas, o czym wspomniałam przy podkreśleniu potrzeby zaangażowania.

Co zrobić, żeby email marketing był skuteczny, aby docierać do odbiorców, na których Ci zależy.

 

Jakie są warunki dobrego email marketingu?

 

  • Szanuj prywatność odbiorcy

Skrzynki mailowe to najbardziej prywatne miejsca w sieci. Wysyłaj trafne treści, aby nie zmęczyć i nie zezłościć Twojego subskrybenta. Celuj w jego potrzeby i prosto do serducha.

Jak to zrobić? Wyobraź sobie, że piszesz prywatny list wysłany pocztą tradycyjną. Formułuj zdania personalnie do danej osoby. Nie spamuj nachalnymi reklamami, które męczą i zniechęcają do czytania newslettera. Staraj się zaprzyjaźnić z osobą, dla której tworzysz wiadomość. Uszanuj prywatność odbiorcy i doceń, że podając Ci adres email, zaprosił Cię do swojego świata. 

 

  • Dawaj merytoryczną wartość, a nie tylko sprzedaż

Sztuką jest znalezienie balansu, wyważenie tej zależności w emailu. Spraw, aby klient z własnej, nieprzymuszonej woli, z radością chciał kupić Twój produkt! Nie chcesz przecież, żeby Twoja wiadomość trafiła do kosza, a odbiorca zdecydował się na anulowanie subskrypcji. Więcej o tym, jak mądrze prowadzić kampanię promocyjną, znajdziesz w artykule na moim blogu „Jak wypromować pierwszy produkt klienta”.

 

  • Regularność

Bądź systematyczny w wysyłce newslettera, aby nie dać o sobie zapomnieć. Możesz zrobić ankietę wśród swojej grupy docelowej, w celu określenia częstotliwości wysyłki. Namawiam też do wymyślenia chwytliwej nazwy newslettera, żeby przyciągnąć uwagę osób, na których Ci zależy. Opisz, co będziesz wysyłać, jaką chcesz dawać wartość, co dzięki niemu mogą zyskać. Wszystko po to, aby zachęcić do zapisów.

 

  • Posiadanie bazy kontaktów pozyskanych legalnie wśród osób faktycznie zainteresowanych Twoim biznesem.

Email marketing będzie działał wtedy, jeśli osoby z bazy będą faktycznie zainteresowane produktem. Niestety są filmy, które bazy kupują lub pozyskują kontakty nielegalnie i według mnie taka praktyka nie zadziała, nie wpłynie dobrze na jakość biznesu. 

TIP dla WA: Jak przekonać Twojego klienta do email marketingu?

A co zrobić kiedy Twój klient nie chce korzystać newslettera?

 Przedstaw mu zalety, o których pisałam na początku. Przede wszystkim postaw na:

– najlepszy argument, czyli na bezpieczeństwo. Przekonaj go, że nie ma nic gorszego niż utrata kontaktu z klientami, kiedy inne formy, na przykład social media,  zawiodą;

 – skuteczność sprzedaży.  Wyjaśnij mu, że za pomocą newslettera może zwiększać  sprzedaż i docierać do osób, które są faktycznie zainteresowane produktem, nie martwiąc się o to, że Zuckerberg każe płacić za reklamy lub obetnie zasięgi 😉

Jeśli interesują Cię kwestie techniczne związane z newsletterem, obejrzyj moje tutoriale, w których krok po kroku pokazuję jak to wszystko działa od kuchni. 

  1. Jak założyć konto w MailerLite
  2. W jaki sposób zrobić formularz zapisu w MailerLite
  3. Ustaw automatyzację w MailerLite 
  4. Zbuduj stronę internetową w MailerLite

Po więcej wiedzy wskakuj do Marketingowej strefy dla Wirtualnych Asystentek!

 

newsletter Marketingowe Chilli

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Zapraszam do zapisu na piekielnie konkretny newsletter „Marketingowe Chilli” od Kompasu Marki, który otrzymasz w każdy poniedziałek.  Zapisuję się!

Dzięki niemu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

 

 

Zostaw komentarz