Ten  wpis skierowany jest do osób, które nie zajmują się profesjonalną reklamą. Do wirtualnych asystentek, które z reklamą mają do czynienia dodatkowo i robią ją zwykle dla małych klientów, którzy nie mają pieniędzy na testowanie kreacji reklamowych.

Niżej opisałam ważne kwestie, które wprowadzą Was w świat reklamy w mediach społecznościowych i szczególnie przydadzą się osobom początkującym w tej branży, które starają się w niej odnaleźć.

Czy WA powinna zajmować się reklamami?

 

Aby trafnie odpowiedzieć  na to pytanie, warto ocenić budżet klienta i zastanowić się, jaką część całego planu działań marketingowych w jego projekcie stanowią reklamy?

Zwykle, kiedy klient decyduje się na zatrudnienie WA zamiast speca od reklamy, to posiada niewiele pieniędzy. 

Jeśli reklamy są częścią kampanii produktu, który już znamy, za który jesteśmy już w jakiś sposób odpowiedzialni, to łatwiej nam odnaleźć się w temacie. Sytuacja jest łatwiejsza, bo wiemy, co mamy reklamować i dlatego warto próbować to robić.

Kiedy warto oddelegować reklamy?

 

Jeżeli mamy do czynienia z dużym klientem, na przykład sklepem internetowym, w którym reklamy są ogromną częścią planu marketingowego marki, a klient nie musi na nich oszczędzać, to wtedy warto poszukać eksperta na zewnątrz. 

Chyba że jesteście przekonani, że w tej dziedzinie chcecie się rozwijać zawodowo, to warto spróbować.

TIP

Uważam, że nie każda WA musi znać się na reklamach. Jeśli nie chcesz się nimi zajmować, to w porządku. W tym zawodzie jest mnóstwo innych obszarów, w których możesz odnaleźć radość. Nie bój się porozmawiać o tym szczerze z klientem.

 Menadżer reklam vs. przycisk Promuj post

 

Są dwa podstawowe narzędzia, z których można skorzystać podczas pracy z reklamami w social mediach.

 

Menadżer reklam

Aby korzystać z Menadżera reklam, musimy posiadać najpierw dostęp do Menadżera firmy i założyć na nim osobne konto. Przycisk „Promuj post” tego nie wymaga, ale o nim za chwilę.

 

Menadżer reklam to potężne, mocno rozbudowane narzędzie od Facebooka, które służy do tworzenia całych kampanii reklamowych z ogromną liczbą konfiguracji. Myślę, że dla niektórych, jest on trudny do ogarnięcia nawet przy wsparciu kursów. 

Z drugiej strony, jeśli planujecie rozwijać się i pracować głównie w reklamach to namawiam, aby zaprzyjaźnić się z Menadżerem reklam i dobrze go poznać. Pomaga dokonywać mocno szczegółowej optymalizacji, a reklamy będą działać o wiele efektywniej niż z przycisku „Promuj post”. W Menadżerze możemy reklamy doskonale dopasować do grupy docelowej, ale jest to trudne. Dlatego opowiem jeszcze o innym, łatwiejszym rozwiązaniu, chociaż niektórzy nie mają o nim pochlebnego zdania i często spotyka się ono z krytyką w branży marketingowej.

 

Przycisk „Promuj post” polega na kliknięciu pod wybranym postem przycisku. Proste prawda? Po dokonaniu tej czynności Facebook przeprowadza nas tylko przez kilka pytań i dopasowuje reklamę do grupy docelowej. Nie ma tu zbyt wielu funkcji, które pozwolą nam wpłynąć na wybór odbiorców reklamy, w stosunku do tego, co oferuje Menadżer reklam. Co to oznacza? Najprościej mówiąc, posty reklamowe wychodzące spod przycisku „Promuj post” będą mniej skuteczne niż te, które przeszły przez Menadżera reklam. 

Ok, to dlaczego piszę o przycisku? Są sytuacje, w których wybranie przycisku Promuj post, jest według mnie lepszym rozwiązaniem. Może statystyki i wyniki reklamowe będą gorsze, ale… już działacie! Nie tracicie czasu na naukę, jesteście w stanie samodzielnie wypuścić w świat reklamę szybko i w łatwy sposób. Są momenty, kiedy to i dla klienta będzie optymalne rozwiązanie. Na przykład, kiedy dopiero zaczynacie współpracę, a on nie ma speca od reklam, Menadżer reklam to dla Was czarna magia, a musicie wypromować coś na już! 

Menadżer reklam vs. przycisk Promuj post

Jaki moment jest odpowiedni na wystartowanie z reklamami?

 

Uważam, że reklamy nie powinny być priorytetowym elementem działań marketingowych, ale ostatnim. 

Co mam na myśli? Namawiam, żeby z reklamami wstrzymać się na początku współpracy, a skupić się na komunikacji, atrakcyjnie przedstawionej ofercie, stronie sprzedażowej itd. Aby reklama dobrze zadziałała, musi być wpleciona w pewien proces. Trzeba wiedzieć, jaki jest cel reklamy. 

To, do jakiego miejsca w sieci kieruje odbiorcę reklama, jest równie ważne, jak jej wykreowanie. Jeśli po kliknięciu w reklamę dana osoba przechodzi na stronę internetową, która nie działa, jest niedopracowana,  to nie świadczy to dobrze o firmie i nie wzbudza zaufania do marki. Takie praktyki są bezsensowne, a budżet na reklamy przepalany. 

TIP

Reklama na końcu, a nie na początku.

Kiedy już wszystkie działania będą dopracowane, spójne, przemyślane ze strategią i planem marketingowym to wtedy odpalamy reklamy.

Jak sobie radzić z małym budżetem?

Jak sobie radzić z małym budżetem?

 

Wirtualne Asystentki pracują zwykle z klientami, którzy nie posiadają dużych budżetów do testowania reklam. O testowaniu przeczytasz w wielu przewodnikach i usłyszysz na kursach, ale uwierz mi, że tej istotnej i pożytecznej czynności nie zrobisz bez kasy.

Kiedy mamy mały budżet to nie jesteśmy w stanie dobrze przetestować czy reklama skutecznie się optymalizuje tj. jaka kreacja jest najlepsza, która grupa docelowa lub CTA najlepiej się klika, czy trafia do odpowiednich osób.

Przy dużym budżecie  testowanie jest łatwiejsze. Przy małym liczymy na złoty strzał. 

Jeśli mamy klienta z niewielkim wkładem finansowym, który liczy, że reklama szybko się zwróci, to warto go uświadomić, w związku z powyższym, że to może się nie wydarzyć. Wasze działania, po prostu, mogą nie okazać się idealnymi przez brak pieniędzy na testowanie i optymalizację.

Jak sobie poradzić, jeśli nie dysponujemy dużym budżetem? Polegaj na „wyuczonej” intuicji. Co to oznacza? Jeśli dobrze znasz produkt, grupę docelową – jej potrzeby i pragnienia, problemy, wątpliwości, to tu kryje się moc, jaką możesz wykorzystać, aby trafnie przygotować i optymalizować reklamy. 

Warto polegać też na swoim doświadczeniu, iść utartym szlakiem, jeśli dana koncepcja działania już się sprawdzała w przeszłości. Nie zapomnij tylko monitorować jej na bieżąco, aby wprowadzić ewentualne modyfikacje.

MUST HAVE przed rozpoczęciem działań reklamowych

 

Przed rozpoczęciem działań reklamowych dla klienta należy znać dobrze strategię marketingową jego marki. 

Do wypuszczenia w świat reklamy, która ma przynieść wymierne korzyści, nie wystarczy posiadanie grafiki i tekstu. Żeby reklama była skuteczna, działała długofalowo, powinna być wpleciona w strategię. Aby była wpleciona w strategię to osoba, która ją ustawia, powinna wiedzieć:

  • Jakimi wartościami kieruje się firma, jakie ma wyróżniki, do czego dąży i przede wszystkim jaką ma grupę docelową. Aby dotrzeć do ludzi, na których nam zależy, ważne jest poznanie ich potrzeb oraz czułych punktów. To pozwala na przygotowanie dobrych komunikatów w reklamie i dotarcie do grupy docelowej, którą poruszą treści, a reklama zadziała.
  • Jaki produkt reklamuje, znać jego korzyści.

 

Proces tworzenia reklamy nie powinien być działaniem na oślep. Trzeba go mądrze przemyśleć. Dobra reklama wymaga sporo pracy. Trzeba się nad nią zastanowić, przeanalizować jak proces reklamowy wyglądał wcześniej u danego klienta tj. jakie komunikaty działały, a które odbiły się echem. To wymaga od nas WA zaangażowania, aby potem móc czerpać radość z efektów i zadowolenia klienta.

Jak jest u Ciebie? Praca z reklamami to Twój chleb powszedni, czy jest tylko dodatkowym działaniem?

Może masz do mnie jakieś pytania? Chętnie na nie odpowiem. Napisz do mnie!

Jeśli interesują Cię zagadnienia dotyczące marketingu online, to poza blogiem wskakuj na moje konto na Instagramie, na którym regularnie publikuję posty edukacyjne.

Z radością powitam Cię też na grupie Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek, w której  odbywają się cykliczne spotkania na żywo na temat marketingowych zagadnień potrzebnych w pracy WA.

Bądźmy w kontakcie!

Zostaw komentarz