Po moim ostatnim doświadczeniu, jakim była brandingowa sesja fotograficzna, zaprosiłam do Kompasu Marki Katarzynę Wołyniak – Fotografkę biznesową, ponieważ zależy mi żebyście i Wy mieli okazję poznać wszystko, co warto wiedzieć o fotografii biznesowej?.

W Kasi zachwyciły mnie dwie rzeczy. Po pierwsze – umie odczarować sesje fotograficzne, pokazując, że są one dla wszystkich. Po drugie ma świetne podejście do biznesu. I o tym właśnie rozmawiałyśmy, mam nadzieję, że Was zainspirujemy. 

Wskakujcie posłuchać, obejrzeć, a jak ktoś woli czytać, to znajdzie również tekst.

A dla wielbicieli podcastu nagranie poniżej:

CZYM JEST FOTOGRAFIA BRANDINGOWA?

– co warto wiedzieć o fotografii biznesowej

Fotografia biznesowa musi pokazywać konkretną markę, dopasować look&feel i kolorystykę, żeby zobrazować wartości i klimat przedsiębiorcy i jego marki.  Dlatego, zanim przyjdzie czas na zdjęcia, u Kasi jest kwestionariusz i konsultacja online.

Ustala, jaka jest marka, jak klient ją widzi, jakie ma pomysły, strategie, wartości. Dopiero kiedy powstanie spójna wizja, co pokazać, wtedy nadchodzi czas na zdjęcia. Zdarza się, że dopiero w momencie rozmowy przed sesją, klienci zaczynają sobie zadawać pytania: kto jest grupą docelową, kto jest idealnym klientem, jak chcą być odbierani. Często klienci dziękują nie tylko za zdjęcia, ale też za “zmuszenie” do przyjrzenia się swojej firmie.

Są takie momenty w biznesie, w których zdjęcia brandingowe są bardzo potrzebne:

  • na samym początku, kiedy tworzymy markę – wypuszczanie marki bez profesjonalnych zdjęć obniża poziom zaufania zwłaszcza w przypadku zawodów takich jak np. adwokat, psycholog; 
  • w przypadku rebrandingu;
  • w momencie powstawania lub zmiany strony.

JAK PRZEŁAMAĆ SWOJE LĘKI?

Tym, co najbardziej powstrzymuje ludzi przed pójściem do fotografa, jest strach przed tym, jak się wyjdzie na zdjęciu oraz przekonanie, że się jest niefotogenicznym, a sesje zdjęciowe są tylko dla profesjonalnych modelek.

Jednak zdaniem Kasi na efekt najbardziej wpływa relacja pomiędzy fotografem, a modelką / modelem. Dzięki niej na zdjęciach nie widać zdenerwowania i stresu. Kasia na zdjęciach pokazuje autentyczność, nikt za nikogo się nie przebiera. Widać prawdziwe osoby, normalne kobiety. 

Jak zbudować taką relację? Przede wszystkim trzeba się poznać.  Dzięki temu może złapać te momenty, które są  najprawdziwsze, a nie sztuczny uśmiech i zdjęcia pozowane. Klientki mówią, że to jest świetna przygoda, że są zaskoczone, że to może być fajne i ten lęk był bezpodstawny. 

PRZYGOTOWANIE ATRYBUTÓW MARKI

Do sesji brandingowej potrzebne są atrybuty pokazujące, kim jest klient i jakie są jego wartości.

Już w kwestionariuszu omawiane są przedmioty, które mają pokazać osobowość marki. Warto, żeby to były przedmioty w kolorach marki, które pokazują, czym klient się zajmuje. Często jest to komputer, telefon, dodatki biurowe. Ale również elementy, które wpasowują się w ogólny obraz, tego jak chcemy być widziani.

Przygotowanie do takiej sesji zajmuje około dwóch tygodni, aby na spokojnie wypełnić kwestionariusz, przygotować stylizację, atrybuty.

co warto wiedzieć o fotografii biznesowej

JAK WYBRAĆ FOTOGRAFA?

Wybierając fotografa, warto zacząć od sprawdzenia jego portfolio i zobaczenia, czy podoba Ci się jego styl i czy jest spójny z tym jak widzisz siebie. Czy wasze energie do siebie pasują, czy dobrze się przy nim czujesz – bo tylko wtedy wyjdziesz naturalnie. 

JAK ZROBIĆ SAMODZIELNIE ZDJĘCIA BIZNESOWE?

Robiąc sobie zdjęcie samemu w domu, warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, dzięki którym będą one wyglądać dobrze:

  • najważniejsze w fotografii jest światło – w pomieszczeniu warto robić zdjęcia jak najbliżej okna, żeby twarz była jak najjaśniejsza i równomiernie oświetlona;
  • przed rozpoczęciem zdjęć, warto ogarnąć przestrzeń wokół siebie;
  • przy pozowaniu ważne zasada: aparat to, co jest bliżej – powiększa, a to, co dalej – pokazuje jako mniejsze. Jeżeli robimy zdjęcie z góry, to głowa i oczy będą większe, a z dołu powiększą nam się biodra;
  • na zewnątrz warto uważać na światło w południe, bo jest ono najbardziej naturalne. 

CO NAM DAJE NISZA W BIZNESIE I ZNAJOMOŚĆ GRUPY DOCELOWEJ?

Na zakończenie Kasia opowiedziała o swojej firmie, znalezieniu niszy i dbaniu o jakość obsługi klienta.

Kasia odnalazła swoją niszę podczas rozmów z klientami. Ponieważ dostrzegła, że poza  zdjęciami biznesowymi z założonymi rączkami potrzebują też takie, które pokazują, czym się zajmują – zdjęcia lifestylowe. Ma też drugą niszę – zajmuje się fotografią malarską – stylizowaną na dawne dzieła malarskie. Jest to fotografia artystyczna, w której się bardziej kreatywnie wyżywa.

To co wyróżnia firmę Kasi to świetna ścieżka klienta. Jest on zaopiekowany od pierwszej rozmowy do samej sesji, dostaje zadania, tak, żeby przechodził w działanie i zamiast stresu miał poczucie, że robi coś fajnego.

Zależy jej na tym, żeby klient czuł, że idą w tym samym kierunku. Takie podejście uspokaja klienta, bo on wie, że trafił do kogoś, kto wie, co robi. Celem Kasi jest budowanie biznesu jakościowo dobrego w podejściu slow, a nie masowo sesje, żeby zapchać sobie kalendarz.

co warto wiedzieć o fotografii biznesowej

LINKI do miejsc, gdzie znajdziecie Kasię: 

Mam nadzieję, że ten odcinek był dla Ciebie wartościowy i orientujesz się,  co warto wiedzieć o fotografii biznesowej?! Podziel się swoimi refleksjami w komentarzu 🙂

Możesz też posłuchać mojej poprzedniej rozmowy z gościem – Ewą Potopianek o prowadzeniu 3 firm jednocześnie, efektywności, wyznaczaniu priorytetów i delegowaniu. Dowiedz się, czym jest efektywność i jak nad nią pracować w biznesie.

Na koniec zapraszam Cię również po odbiór darmowego programu – 12 lekcji o biznesie, dzięki którym poznasz podstawy marketingu i skutecznego promowania swojej firmy w świecie online.

.

Zostaw komentarz