Skip to main content

Jak rozpocząć biznes projektowania ogrodów?

Dziś w Kompasie Marki gościmy Małgosie Domeracką, która prowadzi dwa brandy: Miejskie Ziele – pracownię projektowania ogrodów oraz Teren Projektanta – platforma wiedzy dla początkujących projektantów. Bardzo chciałam Wam ją przedstawić, żebyście zobaczyli, jak można skutecznie budować markę w internecie. 

Pracownia Miejskie Ziele powstała 7 lat temu, a 3 lata temu Małgosia rozpoczęła współpracę z innymi projektantkami. Projektów było tak dużo, że jedna osoba nie była w stanie tego przerobić. Teraz ma już całkiem spory zespół, który wykonuje projekty i koncepcje ogrodów. 

Teren Projektanta zrodził się z realnej potrzeby, nie był sztucznie wykreowanym pomysłem. Wszystko zaczęło się, kiedy Małgosia dzieliła się swoją wiedzą o prowadzeniu pracowni i realiach z tym związanych z osobami biorącymi udział w kursach projektowania ogrodów. 

Potem została stworzona grupa dla tych osób, która początkowo nazywała się Moc Ziela. Nie była to najszczęśliwsza nazwa, w związku z czym osoby będące w tej grupie wymyśliły nazwę, którą grupa ma teraz.

Sposoby na rozwój grupy na Facebooku

 

Określenie grupy docelowej

Grupą docelową Terenu Projektanta są początkujący projektanci, wchodzący na rynek. Nie tylko po kursie, ale i po studiach, po technikach. Czasami są to osoby, które dopiero myślą o projektowaniu, jednak wśród członków grupy znajdziemy też ekspertów, którzy są już doświadczonymi projektantami i dzielą się swoją wiedzą. To świetna nisza, bo brakuje takich miejsc, w których projektanci mogą się rozwijać. 

Na początku Teren Projektanta był bardziej jak hobby, a głównym źródłem dochodu była pracownia Małgosi, dopiero później dostrzegła ona potencjał tej grupy i zaczęła ją inaczej traktować – jako ‘drugą nogę’. Pierwsza kampania sprzedażowa odbyła się w styczniu tego roku.

Małgosia zaczęła bardzo szybko myśleć o sprzedaży produktów, nie czekając na  zbudowanie dużej społeczności lub listy mailingowej. Wiele osób boi się takiego startu i czasem to odwleka. Małgosia słucha swojej społeczności i umie ją zaangażować. W związku z tym pierwsza sprzedaż była właśnie odpowiedzią na potrzeby osób z grupy.

Ważne jest, że w grupie Teren Projektanta nie ma przypadkowych osób, w związku z czym zaangażowanie tych osób jest bardzo duże. Dodatkowo projektanci często pracują w samotności i brakuje im kontaktu z innymi osobami mierzącymi się z takimi samymi wyzwaniami. Dzięki grupie mogą podzielić się wątpliwościami, sukcesami, bo ludzie po prostu potrzebują wspólnoty.

Dzielenie się wiedzą

Na początku Małgosia zdecydowała się poprowadzić dla kilku osób aktywnych w tej grupie mastermind pomagający im wystartować z własną pracownią. Trzy osoby, które wzięły w tym udział, założyły swoją pracownię, naprawdę świetnie sobie radzą i mają klientów. Potem pojawiły się osoby, które nie skorzystały z pierwszego mastermindu i pytały o możliwość dołączenia później. W związku z tym Małgosia przygotowała dla nich ofertę. Mogła poświęcić dla nich czas, który musiała zabrać z pracy nad projektami w Miejskim Zielu. Zgłosiło się 11 osób.

Od początku Małgosia daje dużo darmowej wiedzy: live’y, webinary, merytoryczne posty. Lubi się dzielić tym, co wie i nie dawkuje tego w żaden sposób. Co zachęca uczestników potem do sięgania po płatne produkty. Na grupie odbywają się co tydzień godzinne live’y, które najtrudniej było zacząć i przełamać lęk przed kamerą. 

Zaczęło się od live’a na temat robienia własnej strony internetowej i jej pozycjonowania. Kiedy Małgosia nagrywała ten pierwszy live przez godzinę, mówiła, ale nie transmitował się on na Facebooka. Kiedy grupowicze zaczęli się dopytywać, gdzie jest nagranie, musiała nagrać go jeszcze raz. Potem zaczęła już robić kolejne live’y i tak nieprzerwanie robi je już pół roku!

Kiedy pojawiają się przeszkody, czyli przeprawa z menadżerem reklam

W styczniu Małgosia miała na swoim koncie na Facebooku siatkę włamań. Najpierw miała zablokowane konto reklamowe potem i prywatne. Mogło się to skończyć nawet utratą swojego konta i pieniędzy. 

Wszystko to się zdarzyło tuż przed pierwszą sprzedażą. Małgosia nie poddała się i doprowadziła sprawę do końca. 

Obecnie włamania na Facebooka są bardzo trudne do rozwiązania. Warto mieć dwuskładnikowe logowanie i mieć dodatkowego administratora na fanpagu, dzięki temu można się wykaraskać z tarapatów.

W rytmie kampanii sprzedażowych

Zaraz po tej pierwszej sprzedaży ruszyła  następna. Na drugim webinarze było zapisane 230 osób i to jest bardzo realny wzrost, który może osiągnąć mała firma. W odróżnieniu od cyklicznych cotygodniowych liveów, które są dla Małgosi przyjemnością, webinary są bardziej stresujące. 

To co pomaga Małgosi rozwijać jej biznes z prędkością światła, to nie skupianie się na perfekcyjnym dopracowaniu wszystkiego (landing page’y, produktów w sklepie). A jeśli pojawiają się problemy np. z uruchomieniem sklepu tuż przed pierwszą sprzedażą, nie zraża się, tylko działa. W ciągu miesiąca Małgosia podwoiła liczbę osób na grupie dzięki cyklicznym webinarom – na ostatnim z nich było zapisane 340 osób. 

Kolejna rzecz to tworzenie produktów – w ciągu trzech miesięcy stworzyła i sprzedała 3 produkty. Tajemnica jest w tym, że to są rzeczy, które już są, na których ona sama pracuje, albo które stworzyła już wcześniej. Najpierw był mastermind, który pomagał w otwarciu własnej pracowni. Potem umowa, która zapewnia bezpieczeństwo w czasie współpracy z klientem, a teraz procedura, z której korzysta Małgosia, w trakcie swoich spotkań.

Czy to nie hodowanie sobie konkurencji?

Tu pojawia się pytanie, czy pomaganie innym projektantom w rozwoju nie jest hodowaniem sobie konkurencji. Zdaniem Małgosi, to co jest ważne w pracy projektanta, jest w jego głowie, więc inne osoby nie stanowią tak naprawdę konkurencji. 

Podkreśla też, że nie warto konkurować ceną. Jeżeli wiesz, co Cię wyróżnia na rynku, klient nie będzie się zastanawiał nad ceną – wybierze konkretnie Ciebie niezależnie od tego, ile to kosztuje. Nie ma się co oglądać na konkurencję – warto myśleć o kliencie i na nim się skupiać.

Plany  Małgosi na przyszłość to stworzenie takiej grupy, w której projektanci będą mogli się spotykać i dzielić się wiedzą i pomagać sobie. Motorem działania jest jej „dlaczego” i dzięki temu idzie cały czas do przodu.

Gdzie spotkasz Małgosię?

LINKI do miejsc, gdzie znajdziecie Małgosię

Teren projektanta:

Miejskie Ziele:

Mam nadzieję, że ten odcinek był dla Ciebie wartościowy i wiesz już, jak można skutecznie budować markę w internecie! Podziel się swoimi refleksjami w komentarzu 🙂

Możesz też posłuchać mojej poprzedniej rozmowy z Katarzyną Wołyniak o fotografii biznesowej i tworzeniu marki osobistej. Dowiedz się, kiedy warto zrobić sesję brandingową i jak się do niej przygotować.

 

Wszystko, co ważne jest w internecie, ale nie każdy ma czas wszystko przeglądać. Odpocznij! A newsy marketingowe my przejrzymy za Ciebie!

Wypełnij formularz, a piekielnie konkretny newsletter Marketingowe Chilli zagości w poniedziałek w Twojej skrzynce.

Dzięki temu nie przegapisz wartościowych informacji ze świata marketingu!

.
newsletter Marketingowe Chilli

Leave a Reply