Zacznijmy od określenia, co to znaczy, że formy publikowania treści są najbardziej skuteczne? Przecież w różnych biznesach, coś innego może się sprawdzać. W niektórych lepsze okażą się podcasty, a w innych vlogi.

Najbardziej skuteczne formy publikowania, czyli jakie?

 

Wybierajcie takie, które zwrócą Wam poświęcony czas i energię.

 

Zachęcam do zastanowienia się i porównania, ile czasu oraz energii zajmuje dane działanie – dana forma publikacji treści w stosunku do tego, jakie są z niej korzyści dla firmy. Czy to działanie się Wam zwraca, opłaca się finansowo? Oceńcie, co jest efektywne i na tym się skupcie. Jak coś zabiera mniej czasu, a działa równie dobrze, to dlaczego się tym nie zająć? 

Jeśli dodatkowo Ty lub Twój klient lubicie to robić — voilà! Układ idealny! Nad tą formą właśnie pracujcie. Nie patrzcie jedynie na liczby, ale na jakość i efekty.

Oprócz chęci potrzeba jeszcze czasu i cierpliwości, aby osiągnąć wymarzony cel.

 

Jaki jest cel publikowania treści w internecie? 

Publikujemy dla:

  • zwiększenia ruchu na stronie internetowej,
  • pozycjonowania eksperta,
  • przekonania klientów i budowania z nimi więzi,
  • rozwoju marki osobistej.

Powodów może być wiele, jak wybrałam te, które mnie przekonują.

Medium musi nam sprawiać frajdę.

 

Na logikę, jeśli nie lubimy nagrywać, podcast będzie słabym wyborem. W przypadku, gdy robimy mnóstwo błędów ortograficznych, a nie mamy pieniędzy na korektora, to pisanie bloga nie jest dobrym pomysłem.

TIP: Porozmawiaj z klientem i zapytaj jaka forma publikacji będzie dla niego komfortowa, co lubi robić, w czym czuje się najlepiej. Nie zmuszaj go do pracy nad czymś, co może i byłoby pożyteczne dla firmy, ale też skutecznie uprzykrzy mu życie oraz zniechęci do współpracy.

Jeśli jednak uważasz, że naprawdę warto stosować daną formę publikacji i chcesz bardzo przekonać do niej klienta, to wprowadzaj ją stopniowo w Wasz harmonogram zadań. Obserwuj, jak on się w niej czuje. 

blog

Blog firmowy 

 

Plusy 

Czemu zawdzięcza on popularność? 

  • Stworzenie bloga nie jest trudne technicznie. 
  • Wiele osób sądzi, że potrafi pisać, bo w końcu uczą się tego od dziecka i jest to czymś naturalnym.
  • Łatwo jest zrobić remarketing treści, np. przekształcając wideo na tekst na blog, co właśnie teraz dla Ciebie robię, podsumowując Live`a 
  • Blog pozycjonuje stronę internetową.
  • Buduje markę osobistą i pozycję eksperta, jeśli przekazujemy w nim wiedzę.
  • Odbiorca może łatwo przeskanować artykuł wzrokiem i wybrać tylko to, co chcę przeczytać.

Minusy:

  • Wśród blogerów jest duża konkurencja.
  • Pozycjonowanie bloga zajmuje bardzo dużo czasu.
  • Trzeba być wytrwałym i cierpliwym, żeby blog zaczął przyciągać ludzi.
  • Odbiorcy jedynie scrollują treści, więc trzeba umiejętnie wyeksponować najważniejsze informacje.

TIP: 77% internautów czyta blogi, ale spędzają na nich tylko 37 sekund. Dlaczego? Skanują wpisy po to, aby znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Niech to będzie dla Ciebie wskazówka!

Na blogu warto umieszczać takie treści, które odpowiadają na konkretne pytania i wątpliwości. Wykorzystaj w tym celu trafione nagłówki np.: „5 pomysłów na rozkręcenie marki” albo „Jak przygotować biznesowe podsumowanie roku z klientem”

  • Uważam, że za pomocą bloga nie nawiążemy mocnych relacji z czytelnikiem, ani nie jesteśmy w stanie przykuć jego uwagi na dłużej. Blogi są zwykle dodatkiem do innych działań — form publikacji. 

Czy warto prowadzić blog? Myślę, że tak. W sytuacji, kiedy zapuka do Was klient, możecie pochwalić się przed nim swoją stroną z artykułami eksperckimi. Na decyzję o podjęciu współpracy z Wami może pozytywnie wpłynąć to, że klient uzna wpisy za wartościowe, a Was za speców w branży!

TIP: Zadbaj o to, żeby blog był estetyczny, czytelny i aby ładnie prezentował się wizualnie. Zakazane są ściany tekstu! Projektuj wpisy: podziel treści akapitami, nagłówkami, wybolduj najważniejsze kwestie. Dodaj spójne, atrakcyjne grafiki, wykresy, rysunki, które przyciągną wzrok na dłużej. 

Blog nie powinien być jedyną formą publikowania treści biznesowych. Zaraz opowiem o kolejnych, które warto równocześnie tworzyć i używać. 

podcast

Podcast 

 

Plusy:

  • Podcasty w ostatnim czasie rosną w siłę i stają się bardzo popularne.
  • Moim zdaniem dzieje się tak dlatego, że w podcastach prościej jest, niż np. na blogu, zbudować mocną więź,  przekazać emocje i nawiązać intymną relację z odbiorcą.
  • Publikując podcasty, łatwiej jest dotrzeć do nowych osób.
  • Są  wygodne w odbiorze, bo możemy słuchać ich praktycznie wszędzie, wykonując różne obowiązki jednocześnie.
  • Uważam, że są także mniej pracochłonne niż wideo.
  • W świecie podcasterów jest mniejsza konkurencja niż w przestrzeni dla blogerów (ale to się powoli zmienia, bo branża rozwijaj się mega szybko).

Minusy

  • Mimo że według mnie podcasty są mniej pracochłonne niż wideo, to i tak wymagają mnóstwa sił i czasu, żeby je porządnie nagrać. Niezbędny jest skrupulatny research i solidne przygotowanie się do tematu. Do stworzenia podcastu potrzebne się też umiejętności techniczne albo pieniądze, aby montaż zlecić komuś odpłatnie.
  • W podcaście trudno jest coś wypromować, bo ciężko jest kierować ludzi do wykonania kolejnego ruchu np. do zapoznania się z ofertami od razu. Żeby podcast był skuteczny w marketingu i sprzedaży, to musi być obudowany czymś jeszcze tj. newsletterem, mediami społecznościowymi etc.
  • Podcasty trafiają na różne platformy, dlatego nie ma na ich temat rzetelnych i konkretnych statystyk, do których można się odnieść.

TIP: Kiedyś podcasty były wyłącznie biznesowe, obecnie ich tematyka jest bardzo różnorodna i stale się rozszerza. To ciekawy obszar do eksplorowania. 

Jeśli Twój klient będzie zainteresowany podcastami, to przedstaw mu wyżej zebrane plusy i minusy, a także podkreśl, że nagrania powinny być regularne! 

Życzę Wam, abyście przebrnęli przez przesądne 7 odcinków. Zwykle dalej powinno być już z górki. Jak mantrę powtarzajcie też sobie, że regularność, wytrwałość i cierpliwość to i przy tej formie publikacji klucz do sukcesu!

Vlog

Vlog 

 

Plusy

  • Treści wideo są coraz bardziej przystępne i ogromnie popularne. Źródła marketingowe donoszą, że rok 2022 r. ma być świetlanym dla materiałów opracowywanych w tej formie.
  • Według statystyk YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką w Polsce i najczęściej otwieraną aplikacją w naszym kraju w 2021 r.
  • Vlog jest świetnym miejscem na promocję, ale nie dla każdej firmy. Wszystko zależy od rodzaju działalności. Jeśli nagrywacie tutoriale, pokazujecie coś wizualnie, to YouTube jest odpowiednim miejscem do promowania, ale nie powinien być jedynym. Niech towarzyszą mu inne formy publikacji w sieci tak jak w przypadku bloga i podcastu.
  • Na YouTube dobrze buduje się relacje z widzami.

Minusy

  • Przygotowanie interesującego kanału na YouTube jest pracochłonne  i wymaga wielkiego zaangażowania oraz umiejętności technicznych, aby montować filmy.
  • Konkurencja jest spora, więc trzeba nagrywać naprawdę świetne materiały! Przyda się dokładny research w branży, zanim zaczniecie vlogować.
  • Klienci często mają tremę przed kamerą, więc trudno przekonać ich do wybrania tej formy publikacji.
social media

Media społecznościowe 

 

Social media w niektórych firmach będą strzałem w dziesiątkę, ale które wybrać? Co robisz, kiedy klient pyta, jaki kanał społecznościowy będzie odpowiedni dla jego działalności?

Wykorzystaj statystyki! Polecam stronę NapoleonCat — sprawdzone przeze mnie narzędzie do analizy tego, co się dzieje w mediach społecznościowych. Dzięki niemu można lepiej dobrać kanał do poczynań w sieci.

 

Instagram kontra Facebook 

Według danych z dnia, w którym publikuję ten artykuł, w Polsce:

  •  na Instagramie jest obecnie ponad 8 milionów użytkowników, a na Facebooku prawie trzy razy więcej, bo ponad 22 mln ludzi;
  • W social mediach przeważają kobiety, z czego na Facebooku to 54% użytkowników;
  • Facebook jest najbardziej popularny wśród osób w wieku 25-34 lata. Osoby powyżej 45 roku życia stanowią 12,6% jego użytkowników. Dla porównania na IG jest to 6,6%.

Jaki z tego wniosek? Jeśli Twoją lub klienta grupą docelową są osoby w wieku powyżej 45 lat, to zachęcam, żeby publikować dla nich treści na Facebooku.

 

Co jeszcze obserwuję w social mediach?

  • Świetnie sprawdzają się w nich biznesy wizerunkowe, graficzne.
  • Opłaca się pokazywać, co dzieje się za kulisami biznesu.
  • Warto przeplatać treści merytoryczne z tymi z życia prywatnego, aby prowadzenie konta w mediach społecznościowych było efektywne,

TIP: WA jest w stanie stworzyć w mediach społecznościowych treści merytoryczne dla klienta. Ciężko jest jej jednak  przekazywać, co dzieje się w życiu prywatnym pracodawcy bez informacji od niego. 

Porozmawiaj z klientem i znajdźcie sposób, aby Ci w tym pomógł, oczywiście w granicach komfortowych dla każdej ze stron, które wspólnie ustalicie.

Więcej o tym, jak ważny jest udział klienta w rozwoju jego marki osobistej, znajdziesz w podsumowaniu live`a o budowaniu marki osobistej od zera.

LinkedIn 

Ta branżowo — zawodowa platforma społecznościowa ma ponad 4 mln użytkowników w Polsce. Najwięcej stanowią osoby w wieku 25-34 lat i jest to ok. 58% użytkowników.  Osoby powyżej 55 roku życia to tylko 1%.

 

Masz już sporo aktualnych danych, więc możesz oszacować, gdzie są Twoi klienci i grupa docelowa oraz wybrać odpowiednie medium dla biznesu. Zalecam, żeby patrzeć nie tylko na wymienione w tym artykule dane demograficzne. Warto dowiedzieć się jakimi ludźmi są Twoi potencjalni klienci, czym się interesują, jakie mają problemy, potrzeby, emocje, wartości. Więcej na ten temat dowiesz się z podsumowania Live`a o grupie docelowej.

TIP: Przyjrzyjcie się wraz z klientem remarketingowi i redystrybucji treści, które już macie i te zasoby wykorzystajcie na wiele sposobów. 

Moje propozycje:

  • Podcast możesz pociąć na części i wyciągnąć z niego konkretne fragmenty, a potem opublikować je w mediach społecznościowych.
  • Z vloga utwórz podcast.
  • Treść z bloga skróć i wrzuć do postów na social media.
  • Vloga i podcastu użyj do stworzenia treści na bloga za pomocą transkrypcji lub mniej czasochłonnego streszczenia.

Na koniec powtórzę raz jeszcze, że wytrwałość i regularność jest najważniejsza, aby każda forma publikacji treści przynosiła efekty!

Testuj i wyciągaj wnioski.

Pamiętaj, żeby dobierać kanały komunikacji pod siebie, lub pod klienta, aby czuć się komfortowo i czerpać radość z tego, co robicie.

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam wybrać najbardziej skuteczne formy działania z klientem.

Ta treść na blogu powstała na podstawie streszczenia wideo.

Zobacz cały Live na grupie MarketingoWA strefa dla Wirtualnych Asystentek i oceń, która forma publikacji była dla Ciebie lepsza 🙂

Zostaw komentarz