W tym wpisie przekażę Ci cenne wskazówki, które pomogą zaplanować skuteczne działania w social media. Dzisiaj bez długiego wstępu. Zaczynamy!

 
Jak zaplanować działania w social media, aby przynosiły efekty?

Moja współpraca z klientami w obszarze social media

 

Na początku opowiem o mojej współpracy z klientami w obszarze social media. Jak ten proces wygląda z perspektywy wirtualnej asystentki prowadzącej konta w mediach społecznościowych dla klientów oraz mikro agencji wspierającej małej firmy. 

 

Co trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem działań w social media?

Żeby skutecznie prowadzić media społecznościowe i dobrą komunikację dla klientów, trzeba znać dobrze ich markę. Tworzenie treści dla samego publikowania nie ma moim zdaniem większego sensu. To, co my WA robimy w social mediach dla klientów, musi być spójne i przede wszystkim mieć określony cel, a portale społecznościowe są jednym z wielu narzędzi, żeby go osiągnąć.

 

TIP

Jeśli planujesz działania w social mediach i masz w stosunku do nich jakieś wątpliwości, to odpowiedz sobie na proste pytanie. Czy to działanie ma cel = po co to robię? Jeśli nie znasz odpowiedzi, to może odpuść i przeznacz czas oraz pieniądze klienta na coś innego.

Mój plan działania z klientem

 

1. Krótka rozmowa wstępna z klientem

Podczas ok. 30-minutowej rozmowy z klientem robię „ogólne rozeznanie w temacie”.  To taki punkt wyjścia, aby poznać klienta i móc stworzyć dla jego marki skuteczne działania w social mediach.

Przed rozmową, a także w jej trakcie analizuję między innymi: kim jest klient, w jakiej branży działa, jak obecnie prezentują się jego profile w social mediach, jakie ma potrzeby + problemy i cele tj. po co mu te media społecznościowe? Czy prowadzenie ich ma jakiś cel – jaki? Dlaczego klient nie chce prowadzić ich sam? Kto opiekował się nimi do tej pory? Czy przyniosły zamierzone efekty, a jeśli nie to dlaczego? Czy media społecznościowe klienta mają przyciągać nowych odbiorców i rozkręcać sprzedaż, a może są jedynie wizytówką?

 

2. Po rozmowie przygotowuję i wysyłam do klienta ofertę.

 

3. W kolejnym kroku zapada decyzja o współpracy. Jeśli okazuje się, że obie strony są chętne do kooperacji, to rozpoczynamy strategiczne planowanie zadań. 

W tym celu organizuję kolejne, dłuższe spotkanie z klientem (ok. 1,5h), w którym wspólnie analizujemy m.in.: grupę docelową, wartości i wyróżniki marki. Poznaję osobowość marki (czy jest wesoła, a może ekskluzywna) i produkty. Dowiaduję się, na jakie potrzeby odpowiadają, które problemy rozwiązują, dlaczego klienci mojego klienta je wybierają. Chcę znać cele, liczby, jak wygląda sprzedaż w mediach społecznościowych, czy przynosi efekty. 

To wszystko trzeba wiedzieć, aby zaplanować działania w social media, które przyniosą efekty i żeby przystąpić do budowania konta w mediach społecznościowych.

 

TIP

Powiedz wprost klientowi, że potrzebujesz szczerych odpowiedzi na wyżej wymienione pytania, aby wprowadzić działania naprawcze do jego biznesu. Wiarygodne fakty są tu super istotne, aby pomóc klientowi.

4. Po spotkaniu opisanym w poprzednim punkcie przygotowuję konkretną propozycję działań dla klienta.

Proszę również o dostępy do kont, aby zrobić krótką analizę obecnych działań-tego, co się działo wcześniej na profilu. Weryfikuję m.in. jakie działania angażowały obserwujących, a które nie. Przyglądam się nie tylko temu, co na zewnątrz (aspektom wizualnym), ale zagłębiam się również w dane (statystyki). 

 

5. Podczas kolejnej rozmowy przedstawiam klientowi propozycję działań, które wspólnie analizujemy. 

Dowiaduję się, czy mu one pasują. Bardzo ważne jest, jak on je odbiera. Prowadzenie social mediów często wymaga zaangażowania klienta, dlatego działania nie mogą być dla niego niewygodne i niekomfortowe. Musi czuć się w nich dobrze, bo to jego zadaniem będzie przygotowanie treści do mediów społecznościowych, nagranie stories czy pokazanie siebie lub swojego biznesu. 

Jeśli klient nie zaangażuje się w prowadzenie social mediów, to nie będzie w nich jego osobowości. W takiej sytuacji media społecznościowe nie zadziałają skutecznie. Ciężko będzie budować markę ekspercką. My WA opiekujemy się jedynie kontami klientów, dajemy swoją wiedzę i wartości, ale to miejsce naszego klienta. Jesteśmy jedynie wsparciem, pokazujemy drogę. To trzeba klientowi jasno zakomunikować na spotkaniu. 

 

Rola spotkań podczas planowania działań w mediach społecznościowych

Podczas planowania działań z klientami spotkania z nimi to dla mnie norma i podstawowy trzon prowadzenia agencji. Działalność firmy opieram na relacjach i na wartościach. Lubię spotykać się z klientami, wiedzieć, co się dzieje u nich, w ich biznesach, motywować i chwalić. Z każdym planuję (poza pierwszym strategicznym spotkaniem zapoznawczym) regularne – cykliczne spotkania, podczas których mam okazję dowiedzieć się jak klient lubi pracować, co jest dla niego ważne, w jaki sposób dopasować działania do niego. Po co to robię? Bo to jego, a nie moją wizytówką będą prowadzone przeze mnie social media.

Zawsze przygotowuję notatki ze spotkań, do których dostęp mają moi klienci. Warto je napisać tuż po rozmowie, aby nic nie umknęło.

 

 

6. W następnej kolejności tworzę harmonogram działań w social mediach.

 

 

Jak stworzyć taki harmonogram?

Zrobienie pierwszego jest najtrudniejsze, a kolejne idą już łatwiej. Zaraz przeprowadzę Cię krok po kroku przez proces tworzenia takiego harmonogramu.

 

a) Po pierwsze, zastanawiam się i wypisuję stałe, podstawowe działania, które pojawiają się cyklicznie na profilu klienta, do których odbiorcy są przyzwyczajeni. 

Jeśli w przeszłości przynosiły one korzyści, to zostawiam je w harmonogramie. Jeśli nie było z nich żadnego pożytku, to usuwam je po konsultacji z klientem.

 

b) Po drugie, analizuję działania/ akcje promocyjne mojego klienta, które już się odbyły. Dopytuję, co jest planowane na kolejne miesiące, aby uwzględnić to w harmonogramie i przygotować odbiorców w social mediach do przeprowadzenia kampanii. 

TIP

Osoba odpowiedzialna za media społecznościowe powinna być w kontakcie z resztą zespołu marketingowego, żeby działania na koncie były spójne, a informacje na różnych kanałach mogły właściwie się uzupełniać.

c) Kiedy mam już informacje j.w. to mogę przygotować harmonogram.

Czym dla mnie jest harmonogram działań w social media? To kalendarz, w którym mam rozpisane co kiedy robić. 

W harmonogramie określam: tematy postów i relacji + grafiki + miejsce publikacji + godzinę publikacji. 

Polecam tworzyć harmonogram w programie Asana, jeśli firma klienta z niego korzysta. Jeśli klient nie pracuje na Asanie, to warto przygotować sobie arkusz Excel np. w Google Workspace. 

Im więcej szczegółów umieścimy w poszczególnej krateczce dedykowanej dla posta czy relacji, tym łatwiej będzie potem tworzyć działania np. treści, czy nagrania… 

W komentarzu do danej kratki można dopisać, co konkretnie ma się pojawić w treści, jej cel, CTA, opis grafiki itp. Pisanie posta z takim zarysem informacji idzie szybciej.

(To szczególnie przydatne rozwiązanie, jeśli posty/ stories będzie publikować ktoś inny niż osoba, która je zaplanowała)  

 

Harmonogram nie jest sztywnym tworem

Media społecznościowe nie mogą być oderwane od innych działań marketingowych. Powinny być spójne z tym, co się dzieje w innych obszarach, więc trzeba być w stałym kontakcie z klientem (który np. planuje podnieść cenę produktu) i uwzględniać zmiany w harmonogramie oraz treściach postów. Warto przed każdą kampanią sprzedażową zrobić spotkanie z klientem, aby ustalić, co będziemy publikować, na jakie potrzeby, problemy, pragnienia reagować. Komunikacja jest super istotna!

Harmonogram działań w social mediach nie jest narzędziem, które zrobimy w 5 minut na podstawie tego, co wpadnie nam do głowy. To ma być spójna, przemyślana konstrukcja, która skutecznie trafi w cele i uporządkuje działania. Stworzenie go wymaga solidnej pracy.

Jak zaplanować działania w social media, aby przynosiły efekty?

Ile postów i relacji powinniśmy publikować?

 

Klienci często pytają, ile postów trzeba publikować, aby osiągnąć zamierzony cel? 

Myślę, że to zależy od marki, zgromadzonej społeczności = grupy docelowej, czy możliwości, aby publikować dobry content.

Z moich obserwacji wynika, że obecnie postów można publikować mniej niż kilka lat temu, gdy zaczynałam działać w marketingu. Standardem było wtedy ok. 5 postów tygodniowo. Sądzę, że teraz optymalna ich liczba (w przypadku marek eksperckich) to 2-3 posty w tygodniu. 

Nie można zapominać o stories – relacjach, które należy publikować regularnie, nawet codziennie. Ważne jest, aby były nagrywane rzeczywiście przez klienta, który buduje markę ekspercką. Oczywiście można mu je przygotować graficznie w Canvie albo „udawać”, że nagrywane są przez klienta, ale takie stories raczej nie porwą tłumów tak mocno jak te prawdziwe, w których będzie pokazywał siebie, swoje życie prywatne oraz zawodowe. 

Ja staram się planować posty minimum z tygodniowym wyprzedzeniem i używam do tego darmowego programu Creator Studio od Facebooka. Sprawdza się i spełnia moje potrzeby. 

Jak zaplanować działania w social media, aby przynosiły efekty?

Masz ochotę na więcej wiedzy marketingowej?

Zapraszam Cię do moich mediów społecznościowych: InstagramFacebook oraz do grupy Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek, gdzie znajdziesz mnóstwo przydatnych informacji, aby rozkręcać biznes swój lub Twojego klienta!

 

Zostaw komentarz