Na blogu i w grupie Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek omówiłam już elementy planu marketingowego oraz harmonogram i budżet w planie marketingowym.

Czas na to, abym wyjaśniła, w jaki sposób wdrażać i analizować plan marketingowy, żeby skutecznie realizować cel kampanii.

Nie wystarczy go stworzyć, trzeba pchać go do przodu i odpowiednio reagować, gdy się wywraca. Po przeczytaniu tego wpisu będziesz wiedzieć, jak sobie z tym poradzić.

Wdrażanie planu marketingowego

 

Rozpisanie planu marketingowego wraz z jego elementami i budżetem to jedno, ale wdrażanie jest równie ważnym działaniem, o którym nie można zapominać i należy skrupulatnie zaplanować.

 

Słowem klucz w działaniach w małych firmach jest słowo elastyczność.

Plan marketingowy to nie jest sztywny dokument, którego należy się kurczowo trzymać i realizować dokładnie tak, jak sobie założyliśmy. Trzeba podejść do niego elastycznie! Dlaczego? Bo na etapie tworzenia planu nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, co się potem wydarzy. Życie jest nieprzewidywalne, a ze zmianami trzeba się po prostu oswoić, szczególnie jeśli kampania przewidziana jest na dłuższy okres. Wtedy bardzo prawdopodobne jest, że poprawki będą nieuniknione.

Idealny przykład to mój biznes. Kiedy zakładałam swoją firmę wybuchła pandemia, w tym roku rozpętano konflikt zbrojny w Europie, pociągający za sobą konsekwencje gospodarcze, które wpływają na biznesy moich klientów.

W takich nieprzewidzianych sytuacjach brak elastyczności i zamykanie się na wprowadzanie zmian do planu marketingowego może mieć fatalne skutki.

Jako marketingowcy i wirtualne asystentki nie możemy skupiać się wyłącznie na odhaczaniu punktów w planie. Powinniśmy orientować się, co dzieje się dookoła, jaka jest sytuacja na świecie, co jest pożądane, albo źle odebrane przez branżę i naszych odbiorców.

Czasami trzeba zmienić plany, ale dzięki temu, że wszystko jest rozpisane, widzimy konsekwencje zmian.

 

 

Jak wdrażać i analizować plan marketingowy.

Bieżąca analiza

 

W planie marketingowym są kwestie, które na bieżąco trzeba monitorować i analizować. W kampaniach należy sprawdzać, czy są one sensowne, dopasowane do okoliczności, skuteczne. Nie bój się wprowadzania zmian i poprawek, reaguj!

 

Podczas realizowania planu marketingowego i kampanii warto: 

a) Przyglądać się postom, które są regularnie planowane i publikowane w mediach społecznościowych, ich tematyce oraz reakcjom ludzi.

b) Sprawdzać na bieżąco status realizacji celu np. zapisy na webinar. Mało chętnych? Może zawodzi automatyzacja albo reklamy nie docierają tam, gdzie powinny? 

c) Analizować wykonywanie zadań w celu wychwycenia tych, które nie są realizowane i mają opóźnienia. Dlaczego tak się dzieje i co można poprawić? 

Programy do zarządzania projektami jak np. Asana pomagają wyłapać te zadania, które mogą mieć opóźnienia i realny wpływ na to, co będzie się działo później w projekcie.

d) Obserwować własne zmęczenie

Brzmi zabawnie? Z własnego doświadczenia wiem, że jeżeli trafi się bardzo wyczerpująca kampania, podczas której kondycja zdrowotna zejdzie na drugi plan, to skutki mogą być opłakane! Spadek formy, brak kreatywności, wypalenie, przemęczenie, brak motywacji, skupienia może mieć katastrofalne skutki dla projektu i co najważniejsze dla zdrowia, jeśli o nie nie zadbamy.

Jeśli czujesz, że nie jesteś w formie, a Twój organizm wysyła sygnały, że czas przystopować, to zrób to! Zasygnalizuj klientowi, że czujesz przemęczenie, aby wspólnie podjąć kroki naprawcze, zweryfikować plan. Żonglujcie zadaniami, które macie do wykonania. Dokonajcie modyfikacji, nawet kosztem zminimalizowania ich efektu. 

Rozsądek oraz dystans jest ogromnie ważny i potrzebny, nawet w kulminacyjnym momencie kampanii, aby nie zniszczyć sobie zdrowia. Nie można o tym zapominać!

e) Sprawdzać co mówią o naszej marce

Pomoże Ci w tym dedykowane narzędzie internetowe np. Brand24. 

Polecam, aby monitorować, co się dzieje w branży pod reklamami Twojej firmy lub biznesu, z którym współpracujesz. Przejrzyj social media i zweryfikuj opinie.

Jeśli nie są pochlebne, popraw plan, bo najwyraźniej coś idzie nie tak, jak powinno.

 

Co analizować po kampanii

 

Nasza praca nad planem marketingowym oraz jego realizacją nie powinna zakończyć się wraz z ostatnim dniem kampanii.

Tak, wiem, że wtedy z radością chcemy złapać oddech i odpocząć, ale…

Należy jeszcze dokładniej przeanalizować przeprowadzoną kampanię.

Cały jej plan marketingowy powinien zostać bardzo szczegółowo zbadany i oceniony.

Analiza wykonanych działań daje ogromną ilość danych, informacji, wartościowych wniosków, które przydadzą się w kolejnej kampanii. Takiego źródła wiedzy nie można pominąć.

 

Co analizować po kampanii?

a) Sprawdź, czy zrealizowano cel

Bardzo dokładnie zastanów się, co przyczyniło się do realizacji celu lub dlaczego go nie osiągnięto. Skąd przyszli klienci? Kim oni są? 

A w przykładzie o webinarze – ile osób przyszło na webinar? Ile osób przyszło z tych, które się zapisały? Czy są wśród nich nowe osoby? Skąd to wynika? Co jest do poprawy? Co było skuteczne?

 

b) Zrób analizę wszystkich działań, które były zaplanowane. 

  •  Newslettery, czy były otwierane, czy był na nie odzew, ile osób anulowało subskrypcję, jakie tytuły najlepiej się klikały, z których maili ludzie przechodzili do zakupu, do dalszych kroków z CTA. Wypisz najważniejsze informacje i „prześwietl je” po kolei.
  • Posty w mediach społecznościowych. Skorzystaj ze statystyk i sprawdź, jaki był zasięg danych postów, ile osób w nie weszło, pod którymi było najwięcej komentarzy i reakcji, czy któreś sprawiły, że coś istotnego się wydarzyło – np. więcej osób doszło do grupy czy fanpage. „Weź pod lupę” posty, które nie zadziałały i wypisz najważniejsze wnioski.
  • Odpal Google Analytics, aby poznać ruch na stronie internetowej w czasie kampanii. Skąd ludzie na stronę przychodzili, jak wyglądała ich ścieżka, jak długo przeglądali stronę. „Wgryź się” w te dane i ułóż je w sensową i konstruktywną całość. Postaraj się w nie mocno zagłębić i je zrozumieć, a nie tylko przeczytać.
  • Relacje na Instagramie – prześledź, które angażowały odbiorców, a jakie przeszły bez echa i były niepotrzebne, bo nie wzbudziły zainteresowania. Tu pomogą statystyki platform w social mediach.
  • Wszystkie inne działania z planu marketingowego: YouTube, podcast etc.

 

c) Wyciągnij wnioski

Kiedy wszystko, o czym pisałam wyżej, masz już wypisane, możesz sformułować listę finalnych wniosków.

Przykład:

– działanie X przyciągnęło najwięcej klientów i przyczyniło się do sprzedaży, a działanie Y było zbędne, bo nie było z niego żadnych zysków.

– reklama X przyciągnęła najwięcej klientów, a reklama Y nie zadziałała na ich wcale. 

– itd…

 

Rekomenduję, aby przy każdej kolejnej kampanii wracać do analizy i listy wniosków z poprzedniej, aby przypomnieć sobie, jakie działania były skuteczne, a które się nie sprawdziły. Które argumenty i content był najbardziej przekonujący dla ludzi. Czy zamieszczone referencje, edukacyjne treści merytoryczne, a może darmowe materiały do pobrania? 

 

d) Wspólna analiza zespołowa. 

Zorganizuj spotkanie z ludźmi, którzy realizowali zakończony projekt/ kampanię.

W małych firmach uczestnikiem może być jedynie Twój klient. Przegadajcie i przeanalizujcie wnioski wspólnie. 

Co ciekawe, z takiego spotkania powstaną kolejne wnioski, które pomogą Wam przygotować plan naprawczy na przyszłość. 

Niektóre działania będzie można poprawić od razu, na przykład zmiany w sklepie internetowy, a inne będą musiały poczekać na kolejną kampanię.

Plany marketingowe są ważne, ponieważ pozwalają patrzeć holistycznie na to wszystko, co robimy, zamiast błądzić i działać na oślep.

Jak wdrażać i analizować plan marketingowy.

Wiesz już, jakie są poszczególne etapy i elementy potrzebne do stworzenia planu marketingowego. Potrafisz opracować harmonogram i budżet w takim planie. Ten wpis pomoże Ci elastycznie wdrażać, analizować i modyfikować plan marketingowy. Masz solidną bazę wiedzy, więc do dzieła! 

 

Pamiętaj, że mój blog jest tu zawsze dla Ciebie, dlatego w każdej chwili możesz do niego zajrzeć, aby ułatwić sobie tworzenie i skuteczne realizowanie planu marketingowego.

Jeśli masz chęć na więcej wiedzy, to wskakuj na mój profil na Instagramie !

 

Zostaw komentarz