Skip to main content

Jest to moje drugie podsumowanie spotkania Live na temat treści sprzedażowych, które odbyło się w grupie Marketingowa Strefa dla Wirtualnych Asystentek.

poprzednim wpisie opowiadałam o tym, jakie elementy umieścić na stronie lądowania – landing page. Z tego  dowiesz się, jak pisać skuteczne posty w mediach społecznościowych, aby były atrakcyjne i przyciągały uwagę grupy odbiorczej oraz sprzedawały.

Treści sprzedażowe w mediach społecznościowych a sprzedaż

 

Czy pisanie do mediów społecznościowych jest trudne? Wydaje mi się, że niektórzy mogą mieć z tym problem. Zastanawiają się, czy postów nie jest za dużo, a może reklamują zły produkt, albo zanudzają odbiorców. Jeśli pojawiają się takie myśli, to warto przemyśleć koncepcję sprzedaży, albo zmienić treści publikowane w mediach społecznościowych.

Pisanie postów dla klientów to nie jest działanie wykonywane dla samej frajdy. Nie ma co się oszukiwać, że posty są jedynie formą rozrywki. Ich celem jest zwykle zwiększanie sprzedaży i nie ma w tym nic złego czy dziwnego. Należy to robić umiejętnie. W sposób przemyślany i świadomie zaplanowany. 

jak pisać skuteczne posty w mediach społecznościowych

Poznaj produkt i grupę docelową

 

Główną zasadą pisania postów sprzedażowych i punktem wyjścia jest to, że trzeba wiedzieć, do kogo się pisze i  znać odbiorcę treści.

Mam poczucie, że nie zawsze osoby, które prowadzą konta w mediach społecznościowych, dobrze znają produkt i swoją grupę docelową. Uważam, że jest to baza, od której trzeba zacząć przygotowywanie treści.

Jeżeli piszesz posty, których celem jest zachęcenie do zakupu danego produktu, to wiedzę na jego temat musisz mieć w przysłowiowym  „jednym palcu”.

Przeanalizuj, które problemy produkt rozwiązuje, jakie ma cechy, czy są korzyści z jego stosowania, jakie ludzie mają obiekcje przed zakupem usług danej marki lub produktu, z jakimi kłopotami się borykają. 

Trzeba dokładnie poznać grupę docelową, żeby trafnie dopasować do niej język w publikowanych treściach. 

Czy harmonogram postów jest potrzebny?

 

Według mnie harmonogram publikacji postów jest bardzo potrzebny, bo dzięki niemu treści w mediach społecznościowych są spójne, skuteczne, a content można zaplanować z wyprzedzeniem. Harmonogram postów umożliwia spojrzenie z lotu ptaka, całościowe objęcie wzrokiem treści, które tworzymy i wplatanie w to różnorodnych postów. Nawet takich, które dotyczą prywatnego życia klienta, kulis tworzenia produktu lub kontynuowania innych wątków tematycznych.

 

Jak ogarnąć taki harmonogram?

Ja staram się stosować zasadę dzielenia postów budujących marki eksperckie według następujących proporcji:

  • 70% treści przeznaczam na ogólny content.
  • 20% treści to treści sprzedażowe.
  • 10% stanowi udostępnianie innych wartościowych treści.

W przypadku kont sklepów internetowych raczej takich proporcji nie ma, bo one główny nacisk kładą na sprzedawanie.

 

Ta statystyka to przydatny punkt odniesienia, jeśli nie wiesz, jak rozplanować posty tj. ile czego publikować. Możesz oczywiście te procentowe zależności modyfikować, aby dopasować je do potrzeb swojego celu biznesowego. Jest to jedynie moja propozycja.

Każdy post, nawet contentowy powinien wspierać cel, który został obrany dla danej marki. Przykładem są treści z darmową wiedzą ekspercką, które również skutecznie wpływają na sprzedaż.

 

Zasady pisania postów sprzedażowych

 

1. Po pierwsze, zawsze sprawdzaj statystyki w social mediach, aby skutecznie dopasować treści do grupy odbiorczej.

Zweryfikuj, które posty działają, tj. czy ktoś na nie zareagował, a jakie odbiły się echem i nie przyniosły pożytku. Testuj!

 

2. Pisz szczerze, bez lukrowania.

Nie obiecuj rzeczy niemożliwych do spełnienia, bez pokrycia, nie zawyżaj nieuczciwie cech produktów.

 

3. Przyłóż się do stworzenia chwytliwego nagłówka.

Użytkownicy internetu nie czytają całych treści, oni je skanują. Tak samo jest w przypadku postów. Największe reakcje otrzymają takie, które w pierwszym momencie przyciągają uwagę scrollującego odbiorcy.

Pocieszające jest to, że nawet jeśli nie czytają całych postów, tylko nagłówki, to w ich głowach i tak budowany jest wizerunek marki.

Metody pisania nagłówków szerzej opisałam tutaj, więc zachęcam do skorzystania.

 

4. Post powinien zawierać różne rodzaje Call to action.

Polecam, aby konstrukcję postów rozpoczynać przyciągającym uwagę nagłówkiem, a kończyć wezwaniem do działania.

W kwestii CTA nie chodzi mi o przekierowywanie do innych stron przez wklejanie do posta zewnętrznych linków, bo takie działanie może obniżyć jego zasięgi. Nie warto tego robić za każdym razem, bo facebook orientuje się, jeśli jest dużo linków w postach i komentarzach, które przekierowują z platformy społecznościowej w inne miejsce w sieci. Dlatego takie działania należy zbilansować, aby linków wychodzących nie było zbyt dużo. Aby budowanie marki odbywało się na profilu, zamiast poza nim. 

CTA może być pytaniem, wezwaniem do pozostawienia komentarza, do udostępnienia, do polajkowania, do jakiegokolwiek działania, które sprawi, że dana osoba wejdzie w interakcję z postem. Im więcej osób wejdzie z nim w interakcję (komentarz czy like), tym większej liczbie osób się on wyświetli. 

Posty bez zakończenia są jeszcze powszechne i uważam, że są częstym błędem, którego należy unikać.

 

5. Zadbaj o korzyści.

Cechy oraz korzyści to dwie różne kwestie  i należy się nad nimi mocno zastanowić. W poprzednim wpisie bardzo dokładnie omówiłam ten temat oraz zaproponowałam ćwiczenie, które pomaga korzyści zdefiniować.  Świetnie sprawdzi się również podczas pisania postów w mediach społecznościowych.

 

6. Zadawaj pytania zamknięte.

Kolejnym elementem wartym uwagi w postach sprzedażowych są pytania. Śmiało, zadawaj je jakbyś miał naprzeciwko siebie rozmówcę. 

Pytania nie powinny być otwarte, bo im dłużej odbiorca musi się zastanawiać nad odpowiedzią, tym większe występuje ryzyko, że nie odpowie. Przecież nie wchodzi w media społecznościowe, żeby się napracować i zastanawiać nad trudnymi pytaniami, ale zrelaksować. Stosuj  pytania zamknięte, na które odpowiedź brzmi „tak lub nie”. Daj czytelnikowi różne opcje do wyboru (a, b lub c), skalę (od 1 do 5), aby ułatwić wybór, a co za tym idzie, podbić zasięgi. Sprawdzą się też ankiety, jednak są one specyficznym rozwiązaniem, bo nie można dodać do nich zbyt dużo treści lub zdjęć.  

 

7. Projektuj posty, zachowując przejrzystość.

Serio, nie ma nic gorszego niż ściany tekstu. Ok może bardziej obciachowe są błędy ortograficzne. Ścian tekstu nikt nie przeczyta, ponieważ są zbyt męczące dla naszych oczu. Dlatego nalegam, aby ułatwiać odbiór treści, które publikujemy czytelnikom.

Niech akapity nie będą za długie, zachowaj między nimi przestrzeń. Zobacz, jak konstruuje dla Ciebie tekst, który właśnie czytasz. Staram się trzymać tych zasad.

Zachowaj balans podczas wklejania do postów emotikonek. Nie przesadzaj z ich ilością w tekście. Pamiętaj, że emotikony mają uławiać czytanie, a nie przeszkadzać. Niech zwracają uwagę na to, co jest w treści, zamiast zaburzać jej odbiór.

 

Jak pisać skuteczne posty w mediach społecznościowych

Atrakcyjne rodzaje postów sprzedażowych 

 

Istnieje wiele rodzajów postów sprzedażowych i bardzo dobrze – nie zanudzajmy odbiorców!

Wykorzystaj tą różnorodność. Jest tajnym narzędziem WA w mediach społecznościowych, bo pomaga tworzyć urozmaicony, kreatywny content. Nie zanudzaj, nie przytłaczaj ludzi jednym rodzajem posta sprzedażowego dla produktu, bo szybko uciekną z Twojego konta. 

 

Niżej przygotowałam dla Ciebie kilka inspiracji do napisania fajnych postów sprzedażowych.

Historie przemiany klientów

Opowiedz historię klientów, którzy zaufali Twojej marce, a produkt, który sprzedajesz, zmienił ich życie. Zabierz odbiorców w podróż, niech ich wyobraźnia pracuje. Wizualizuj, jak mogą zmienić swoje życie na lepsze. Zapewniam Cię, że post łączący storytelling i prawdziwe historie klientów odniesie sukces, będzie skuteczny, zacznie  sprzedawać.

Przykład: Fotel w pięknej stylizacji wnętrza jest jedynie… fotelem jednym z wielu. Spróbuj w taki sposób napisać post, aby potencjalny klient wyobrażał sobie, jak idealnie pasuje do jego salonu oraz jak wygodnie będzie na nim odpoczywał.

 

Porównania produktów

Kolejnym pomysłem jest porównywanie produktów w postach sprzedażowych. Jeśli marka ma wiele produktów, klient może być zagubiony, bo nie wie, czym dokładnie się od siebie różnią. 

Przykład: Można napisać, że klocki X  są odpowiednie dla dzieci w wieku 3-7, a klocki Y dla 7-10 lat.  Zobacz, jest to zagranie sprzedażowe, które rozwiązuje problem  „dla jakiego dziecka, które klocki będą dobre”.

 

Referencje od klientów

Bardzo pożądane i chwytliwe w postach sprzedażowych są referencje. Opisują pozytywne przemiany klientów, za które serdecznie dziękują.  

 

Statystyki 

Wplataj w posty wszystkie liczby, którymi może pochwalić się marka. Wzbudzają zaufanie i wzmacniają społeczny dowód słuszności. Możesz wkleić je też w grafikę, która przyciągnie wizualnie wzrok odbiorców.

Przykład. Po kursie online 98% uczestników uważa, że pozbyła się strachu przed wystąpieniami publicznych. 

 

Case study – analiza przypadku 

Zaprezentuj historię, która opisuje, jak wyglądała praca z klientem, realizacja projektu zakończonego sukcesem itp. Jakie problemy były na starcie, co udało się poprawić, jakim sposobem. Dodaj wartościowe porady.

 

Co stracisz, jak nie kupisz?

Uświadom odbiorcę posta w sposób przekonujący i wiarygodny, co straci, jeśli nie kupi Twojego produktu. 

Przykład: Jeżeli nie kupisz szkolenia do wtorku, to stracisz 200 zł, ponieważ od środy będzie droższe i nie będziesz mieć możliwości uczestniczenia w mentoringach. 

Zwykle w postach piszemy jedynie, co klient zyska gdy kupi produkt. Warto podkreślić, co straci, jeśli będzie zwlekał z zakupem.

Jak pisać skuteczne posty w mediach społecznościowych

Grafika dla przyciągnięcia uwagi

 

Posty sprzedażowe to nie tylko teksty, ale też grafiki, zdjęcia i filmiki, które użytkownicy mediów społecznościowych uwielbiają.

 

Unikaj typowych zdjęć stockowych, postaw na fotografie realne.

Warto pokazywać własne zdjęcia produktów, a nie tylko te z internetowych banków i baz zdjęć. Można dodać do nich estetyczne i spójne elementy graficzne. 

Zdjęcie pokazujące produkt w użyciu będzie wzbudzało więcej zainteresowania niż fotografia samego produktu.

Jeśli budujemy markę osobistą, to zdjęcia nas samych będą najlepszym rozwiązaniem.

 

Różne formaty

Stosuj różne formaty w postach sprzedażowych, żeby urozmaicić profil w mediach społecznościowych. Eksperymentuj, aby konto marki było różnorodne i interesujące.

 

Przykłady:

  • Tekst + grafika (najbardziej popularne)
  • Tekst + wideo
  • Tylko tekst (bez zdjęcia)
  • Tylko grafika albo zdjęcie z jednym zdaniem tekstu
  • Reels
  • Krótkie lub długie wideo

Miksuj, kombinuj i baw się formatami! 

 

Wciągaj w dyskusję

Za pomocą postów poznawaj swoją grupę docelową i wciągaj ludzi w dyskusje. Jeśli w poście zadasz pytanie, to koniecznie odpisz na komentarze. Tylko nie jednym słowem, ale zdaniem złożonym zachęcającym do dalszej dyskusji.

Myślę, że jest to miły przejaw szacunku dla osób, które swój prywatny czas poświęcają na angażowanie się w Twoje działania marketingowe, w tym zwiększanie zasięgów Twoich postów.

Jak pisać skuteczne posty w mediach społecznościowych

Na zakończenie, chciałabym dać Ci jeszcze jedną ważną radę. 

Potraktuj posty sprzedażowe w mediach społecznościowych jako spójną część strategii marketingowej marki. Nie pisz ich od niechcenia, w przypadkowy, niezaplanowany sposób. Twórz kreatywnie, nie przynudzaj, stosuj różne rodzaje postów i nie bój się nimi sprzedawać!

 

Czy moje wskazówki i pomysły były dla Ciebie przydatne? Jeśli masz chęć na więcej wiedzy marketingowej, to zapraszam Cię do przejrzenia moich postów na Instagramie oraz Facebooku.

 

Leave a Reply