Grupa docelowa – zwrot, o którym słyszała już pewnie każda Marketingowa Wirtualna Asystentka 😉

To grupa osób, do których kierowana jest sprzedaż produktu lub usługi.

Jeśli chcesz tworzyć dobre działania marketingowe musisz bardzo dobrze poznać grupę docelową, konkretnie ją określić i zapisać jej cechy, aby móc do nich powracać. Im mocniej ją zawęzisz, tym lepiej!

 

Z jakich elementów składa się grupa docelowa? Co trzeba określić?

W przypadku biznesu on line, oprócz ogólnych danych tj. płci, wieku, stanu cywilnego lub miejsca zamieszkania, ważniejsze będą odpowiedzi na pytania. Kim jest ta osoba? O czym marzy? Jaką ma sytuację rodzinna? W jaki sposób spędza wolny czas? Jak korzysta z internetu? Jakie są jej poglądy społeczne i wartości – czy są zbliżone do wartości firmy? Czego się boi? Dlaczego ta grupa jeszcze nie rozwiązała określonego problemu –  co ją powstrzymuje? 

Strach i pragnienia to dwa najmocniejsze bodźce zakupowe. Trzeba je bardzo dobrze rozgryźć podczas tworzenia grupy docelowej, aby wiedzieć czego klient się boi i czego pragnie, żeby zdecydował się na zakup towaru lub usługi. Uwaga: Nie kreuj sztucznych problemów, tylko szukaj tych rzeczywistych i na nie odpowiadaj!

 

Jak zbadać grupę docelową? Jak to określić? 

Nie kończ swojego działania na wypisaniu pytań i odpowiedzi – które Tobie wydają się właściwe. Wyjdź zza biurka i nawiąż relacje z grupą docelową! Odpowiedzi, które według Ciebie są właściwe, musisz sprawdzić, zbadać i upewnić się że mają pokrycie w rzeczywistości. 

Może się zdarzyć, że nie określisz grupy docelowej właściwie. Dlaczego? Bo ona może się zmieniać, ewaluować. Wyniki z pierwszej kampanii sprzedażowej pokażą Ci, kto tak naprawdę jest chętny do kupienia produktu/ usługi. Masz wtedy swoje notatki, do których możesz wrócić i wprowadzić zmiany 🙂

 

Jakie działania podjąć, aby grupę docelową określić w praktyce?

  • Odwiedź grupy na facebooku i fora internetowe – skarbnice wiedzy, w których znajdziesz dyskusje z każdej branży. Zweryfikuj i zapisz, jakie ludzie mają pytania i problemy? Jak się komunikują? Co ich cieszy, a co frustruje? Prześledź w internecie kim są liderzy grupy i czym się zajmują. To szybkie działanie, które sprawi, że dowiesz się “co w branży piszczy” 🙂
  • Przeprowadź krótkie ankiety z przemyślanymi pytaniami otwartymi. W trakcie tworzenia pytań zastanów się, co zrobisz z wiedzą, którą otrzymasz? Jak ona wpłynie na Twoje działania? Wtedy będziesz wiedzieć, czy pytania formułujesz właściwie. Warto, aby ankiety zawierały małe metryczki, które wskażą, kto je wypełnia, dla kogo jest produkt/ usługa. Podanie danych powinno być dobrowolne. Prezent za wypełnienie ankiety fajnie motywuje do jej wypełnienia! Ankiety możesz umieszczać np.: w mediach społecznościowych, promować przez reklamy lub wysyłać newsletterem.
  • Weź udział w spotkaniach biznesowych na żywo i on line. Dzięki temu poznasz środowisko branży, zobaczysz jak wygląda jej świat. Dowiesz się kto w nim działa, jakie ma problemy? Jak się komunikuje?
  • Przeprowadź wywiady. To najlepsza forma zbadania grupy docelowej! Pozwala na żywo zadawać pytania i obserwować reakcje oraz towarzyszące im emocje. Celowo wymieniam ją na końcu, bo aby efektywnie przeprowadzić wywiad, musimy mieć już jakiś fundament wiedzy o grupie docelowej (np. dzięki wcześniej wymienionym działaniom). Do wywiadu znajdź różne osoby (np. w innym wieku, z różnorodnym doświadczeniem). Uprzedź ile realnie czasu przewidujesz na wywiad i o czym chcesz rozmawiać. Zadawaj pytania otwarte nie sugerując w nich odpowiedzi! Tak jak w przypadku ankiet, warto wynagrodzić rozmówcę za poświęcony czas oraz przekazaną wiedzę.

W przeprowadzeniu wywiadu super sprawdza się metoda „5 x dlaczego”, o której opowiadam podczas nagrania Live  na grupie facebookowej MarketingoWA stefa dla Wirtualnych Asystentek  

Zajrzyj też na mojego Instagrama, gdzie zamieściłam post o mapie empatii, który jest ciekawym uzupełnieniem tego artykułu 🙂

Zostaw komentarz