Kiedy myślimy “marketing”, to zazwyczaj kojarzą nam się duże korporacje. A co z małymi przedsiębiorstwami? Czy marketing w małych firmach jest możliwy? Czy warto inwestować w niego swoją energię, czas i pieniądze? 

Zacznijmy więc od pieniędzy. Ile kosztuje marketing w małej firmie? 

Bardzo często sytuacja wygląda tak: duże firmy – duże budżety marketingowe, średnie firmy – średnie budżety, małe firmy – brak budżetu marketingowego. 

Brak budżetu zdecydowanie podcina skrzydła. Dla wielu właścicieli mikro biznesów oznacza to, że nie warto w ogóle zajmować się promocją. Pierwsza chwila zwątpienia przychodzi, gdy nie widać na horyzoncie klientów. Kolejna, gdy widzimy kolejki u konkurencji, a nasza firma świeci pustkami niczym szczyt K2 zimą. 

A przecież wszyscy chcą tworzyć takie drogi dotarcia do swoich firm, które są łatwiejsze niż zdobycie 8 tysięczników. I nie ma co szukać wymówek – można zacząć to robić również bez budżetu. Od samego początku.

Oczywiście – budżet na reklamy zawsze jest dobrym rozwiązaniem, ale wiem, że czasami na początku go brakuje. Co można wtedy robić? 

Marketing w małych firmach bez budżetu

Marketing bez budżetu – od czego zacząć?

Zacznij przede wszystkim od pracy nad swoją marką i komunikacją. Myśl o tym, w którą stronę ma iść Twoja marka. Nie jestem zwolenniczką tworzenia skomplikowanych i długich strategii marketingowych, bo one często lądują na dnie szuflady i nikt nigdy więcej do nich nie zagląda. Jestem natomiast fanką strategicznego myślenia, projektowania i planowania. Co warto przygotować na sam początek? 

Ważne pytania, na które warto odpowiedzieć:

  • Jakie korzyści niesie Twoja usługa? 
  • Jakie problemy klientów zaspokaja Twój produkt / usługa? 
  • Czym wyróżnia się Twój produkt na tle konkurencji? 
  • Jak klienci mają dotrzeć do Twojej firmy? 
  • Kim są Twoi klienci? 
  • Jakimi wartościami kierujesz się w swojej pracy?

Jeżeli czytając powyższą listę, stwierdziłeś “gadanie bez celu, nikt tego nie robi”, to przypomnij sobie biznesy, które znasz i które upadły. Jestem pewna, że są takie firmy w Twoim otoczeniu. Statystyki są nieubłagane – w ciągu pierwszych 5 lat od otworzenia działalności gospodarczej upada w Polsce 70% firm. Gdzie jest klucz do sukcesu u pozostałych przedsiębiorców? Myślę, że w szczęściu i przemyślanym działaniu… Więc jeżeli nie chcesz polegać tylko na szczęściu, to warto jednak na chwilę przysiąść, odpowiedzieć na najważniejsze pytania i działać. 

Schemat działania

Wiecie, co jest największym wrogiem marketingu? Chaos! Wtedy nie wiadomo co, kto robi, po co i czy przynosi to jakieś efekty. A jeżeli nie znamy odpowiedzi na te pytania to oznacza, że nasze działania są tylko stratą czasu. Dlatego dobry plan to podstawa. 

Wierzę, że kiedy dobrze określimy najważniejsze obszary firmy, to jesteśmy w stanie tworzyć naprawdę dobry marketing. Warto o tym pamiętać od samego początku. Lepiej działać metodą małych kroków, niż przez całą wieczność czekać na odpowiednie zasoby. 

Przy tworzeniu schematu działań bardzo polecam korzystanie z metod design thinking. O tym, czym jest ten model pracy przeczytasz tutaj. 

Trzymam kciuki za rozwój Twojej firmy. 🙂 

.

Zostaw komentarz